FNV dreigt met acties bij Intertek Polychemlab

'Bedrijf biedt veel te weinig voor nieuwe cao'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 10 november 2021

De leden van de FNV hebben gestemd tegen het eindbod van Intertek Polychemlab. voor een nieuwe cao. De FNV dreigt met acties bij het laboratorium in Geleen.

FNV dreigt met acties bij laboratorium Geleen

Niet serieus genomen

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De mensen die hier werken, voelen zich niet serieus genomen door hun werkgever. Dus ik heb het bedrijf de keuze gegeven: of je nodigt me nog deze week uit voor een overleg om samen tot een goed akkoord te komen of we gaan over tot acties.’

Loonbod onder inflatieniveau

Grootste struikelblok voor de FNV en de werknemers is de karige loonsverhoging die Intertek biedt: 3% per 1 juli 2021 en 2,5% over 2022. Smink: ‘Terwijl ze hadden beloofd dat de cao zou passen bij de winst die het bedrijf zou maken. Het laboratorium heeft dit jaar een heleboel winst gemaakt, maar hun loonbod ligt onder inflatieniveau.’

Werknemers bouwen minder pensioen op

Verder gaan de werknemers erop achteruit met hun pensioenen. Dat komt omdat het contract bij Zwitserleven afloopt en Intertek met dezelfde pensioenbegroting overstapt naar PGB. Die maatschappij biedt weliswaar het beste bod dat nu mogelijk is voor die prijs, maar dat komt neer op een opbouw van 1,6 in plaats van het fiscaal maximale 1,875.

Een merkwaardige RVU-regeling

Smink: ‘En de regeling voor vervroegd uittreden is een merkwaardige constructie. Intertek heeft uitgerekend dat het kostenneutraal kan, heeft daar zelfs studie naar laten doen, maar legt nu in het eindbod een ‘ja, tenzij’ neer: als het niet past dan kunnen individuele werknemers worden uitgezonderd.’

Eigen bijdrage van 15 dagen

Ook zit er, zonder dat daarover is onderhandeld, een eigen bijdrage in van 15 dagen per jaar en de veronderstelling dat deeltijdmedewerkers ook maar deeltijd-RVU krijgen. Smink: ‘Daar werd ik nota bene door FNV-leden binnen het bedrijf op gewezen.’

200 werknemers

Bij Intertek Polychemlab in Geleen werken zo’n 200 mensen. Zij doen onderzoek en adviseren onder andere de auto-, verpakkings- en (petro)chemische industrie.