Vakbonden wensen uitleg van werkgevers over cao-voorstel

Bonden hebben veel vragen

Portret van Ties Aben
Door Ties Aben 2 juli 2024

De vakbonden FNV Metaal, CNV en De Unie hebben onder druk van de landelijke acties een nieuw cao-voorstel gekregen van de werkgevers in de Metaal en Techniek. De drie vakbonden zijn verrast en hebben veel vragen. Zij roepen de werkgevers op om korte termijn met meer uitleg te komen.

De afgelopen maanden werden er acties gevoerd voor een betere cao

De bonden vinden  dat het bod nog erg ver afstaat van de eisen die de leden hebben gesteld, maar geven tegelijkertijd aan dat het voorstel niet in beton gegoten is. Hoeveel  ruimte er is voor verbetering, is nog onduidelijk.

De vakbonden zijn  voorzichtig met dit voorstel en vinden dat er meer uitleg nodig is. ‘Wij verwachten van de werkgevers een duidelijke toelichting op het uitgebrachte cao voorstel in de extra ruimte die men suggereert’, laten de cao-onderhandelaars weten.

‘Hoewel we het waarderen dat de werkgevers een nieuw voorstel hebben gedaan, zien we dat het bod afwijkt van hetgeen gesteld in het ultimatum van vakbonden en dat er nog verslechteringen in staan die onverteerbaar zijn. Het is belangrijk dat we precies weten wat er op tafel ligt voordat we kunnen besluiten of dit aanleiding geeft om weer in onderhandeling te gaan.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.