FNV-leden akkoord met nieuwe pensioenregeling Metaal & Techniek

Hoe nu verder?

Door Redactie 28 mei 2024

Een ruime meerderheid (71%) van de leden van FNV Metaal heeft ingestemd met de nieuwe pensioenregeling in de Metaal & Techniek. Zodra de andere bonden en werkgevers ook akkoord zijn, betekent dat de afspraken in de nieuwe regeling een feit zijn.

pensioenregeling Metaal & Techniek

Einde van een lang proces

Nu jullie akkoord zijn, betekent dit het einde van een lang proces. We begonnen met het ophalen van jullie voorstellen. Daarna hebben we onze inzet bepaald. In mei 2023 begonnen de onderhandelingen met de werkgevers. Na veel praten en rekenen, bereikten we in april 2024 een principeakkoord. Daarin werden al onze voorstellen gerealiseerd.

Minstens hetzelfde pensioen

Alle groepen deelnemers houden minstens dezelfde pensioenuitkering en te verwachten pensioen als in de huidige regeling. Risicodeling, solidariteit en collectiviteit blijven in de nieuwe regeling van groot belang. In onze pensioenkrant zijn de resultaten toegelicht. Voor wie de uitleg ook nog eens op video wilt zien, kan het webinar hier terugkijken.

Wanneer gaat de nieuwe regeling in?

Als de raadplegingen bij de andere bonden en de werkgevers ook een positieve uitslag heeft, dan kunnen we als sociale partners het pensioenfonds PMT vragen om de nieuwe regeling uit te voeren. Zij zullen vervolgens alle wettelijke toetsen moeten uitvoeren om de opdracht te kunnen aanvaarden. Daar gaat zeker nog een half jaar overheen. En ook of het haalbaar is of de nieuwe regeling in 2026 kan worden ingevoerd of dat er meer tijd voor nodig is.

Stakingen cao Metaal & Techniek

Het is verwarrend dat we jullie raadplegen over een akkoord over de pensioenregeling terwijl we nu aan het staken zijn voor een goede cao Metaal & Techniek. Die acties zijn noodzakelijk omdat de werkgevers veel te weinig bieden om tot een cao-akkoord te komen. Vooral het loon en het eerder uittreden met zwaar werk kunnen alleen met strijd bereikt worden. Fijn dat we een akkoord hebben over een nieuwe pensioenregeling, maar dat doet niets af aan de stakingsoproepen voor een eerlijke cao.

Bedankt voor jullie stemmen. Zonder leden geen vakbond. Zonder vakbond geen macht om met werkgevers goede afspraken te maken.

Maak je collega’s lid

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.