Onderhandelingen cao Metaal & Techniek gestart

Door Redactie 15 februari 2024

De onderhandelingen voor de nieuwe cao in de Metaal & Techniek zijn begonnen. FNV Metaal zet zich in voor eerlijke afspraken over salaris, werktijden en arbeidsomstandigheden. We hopen op succesvolle onderhandelingen met de werkgevers. Samen moeten we een cao afspreken die goed is voor werknemers en de sector.

Onderhandelingen cao Metaal & Techniek gestart

Voorstellen uitwisselen

Tijdens de eerste onderhandelingsdag zijn de voorstelbrieven uitgewisseld en besproken. De sfeer was goed, maar veel van de werkgeversvoorstellen zijn nog niet duidelijk. We hopen tijdens de volgende ronde meer duidelijkheid te krijgen.

Eerste reactie

Zoals gezegd: er is nog veel onduidelijk over de voorstellen van de werkgevers. We kunnen wel reageren op de voorstellen die wel bekend zijn of gewoon ontbreken. We zien dat werkgevers geen voorstellen doen om de sector aantrekkelijker te maken voor jongeren. Ook missen we voorstellen die werknemers stimuleren om te blijven werken in de sector door in te zetten op leren, ontwikkelen en baanzekerheid. Voor ouderen en mensen die in de ogen van de werkgever minder presteren, zien we alleen verslechteringsvoorstellen. Wij willen in de nieuwe cao geen verslechteringen afspreken.

Bezoek van kaderleden

Op een leuke manier onderbraken FNV-kaderleden de onderhandelingen. De kaderleden wensten iedereen succes. Daarnaast benadrukten zij dat het belangrijk is om niet alleen te luisteren naar, maar ook serieus te nemen wat wordt voorgesteld.

Belangrijke data

De cao-onderhandelingen gaan verder op 28 februari. Daarna onderhandelen we op 14 en 28 maart verder. Na elke onderhandelingsdag krijg je van ons een update met het laatste nieuws.

Samen staan we sterk

Deel dit bericht met je collega's, ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Nodig daarom je collega uit om ook lid te worden van de FNV. Daar worden jullie allebei beter van en jij ontvangt ook nog eens € 10 van ons!

Maak je collega lid

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.