Cao-onderhandelingsresultaat met werkgevers in Banden- en Wielenbranche

Loonsverhoging van ruim 9%

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 14 februari 2024

FNV Metaal en andere betrokken vakbonden hebben met werkgeversorganisatie VACO een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao voor de ruim 7.000 werknemers in de Banden- en Wielenbranche. Er is een structurele loonsverhoging afgesproken van gemiddeld 9,14% in 14 maanden. FNV Metaal legt dit onderhandelingsresultaat positief aan haar leden voor. De leden kunnen hierover tot 1 maart stemmen.

Prima bandbreedte

Lennart Feijen, cao-onderhandelaar FNV Metaal: ‘Met dit onderhandelingsresultaat hebben we een prima bandbreedte aan maatregelen afgesproken wat recht doet aan het harde en zware werk dat de mensen in deze branche doen. Dat leidt tot een goede loonsverhoging die leidt tot een koopkrachtverbetering, maar ook tot een extra feestdag, alsmede afspraken over verlofsparen, veilig en gezond werken, duurzame inzetbaarheid en opleiding en ontwikkeling. Hiermee maken we de branche aantrekkelijk voor nieuwe werknemers om in te komen werken. En behouden we tegelijkertijd ook werknemers die er al jaren werken en zorgen we er voor dat zij gezond hun pensioen kunnen halen.’

Koopkrachtverbetering

Feijen: ‘Per 1 april 2024 worden de lonen structureel eerst met € 60 nominaal verhoogd. Daarmee maken we de tijdelijke, eenmalige, uitkering van € 60 per maand als bijdrage in de pensioenpremie uit de vorige cao structureel. Daar bovenop worden op 1 april de lonen met 1,7% verhoogd. Bij een gemiddeld salaris van € 2.800 betekent dat per 1 april een loonsverhoging van € 108,62. Daarmee compenseren we volledig het koopkrachtverlies dat werknemers door de inflatie in 2023 hebben opgelopen. Vervolgens worden per 1 september 2024 de lonen structureel met 2% verhoogd. Hiermee realiseren we nog dit jaar een mooie koopkrachtverbetering voor de harde werkers in de branche.  Op 1 januari 2025 worden de lonen structureel nog eens met 3% verhoogd waarmee we proberen de verwachte inflatie over 2024 te compenseren.’