Onderhandelingen nieuwe cao Banden- en Wielenbranche van start

Door Redactie 27 oktober 2022

De cao Banden- en Wielenbranche loopt op 2 januari 2023 af. FNV Metaal gaat namens jou, als FNV-lid en medewerker werkzaam in deze branche, onderhandelen over de nieuwe cao. De eerste onderhandeling is op 2 november 2022.

Onderhandelingen cao Banden en Wielen van start

Uitslag enquête

Tot medio september konden onze leden en andere medewerkers uit de Banden- en Wielenbranche via een enquête hun mening geven over onderwerpen in de cao. Vele mensen hebben dat gedaan. Hierdoor hebben wij een scherp beeld van wat jullie belangrijk vinden en waarover wij afspraken moeten maken in de cao. Dat moet ook, want het gaat tenslotte om jullie arbeidsvoorwaarden!

Dit vinden jullie belangrijk in de nieuwe cao

• Eerlijke beloning
    • - Automatische Prijscompensatie (APC) voor koopkrachtbehoud en salarisstijging (een bedrag) voor inkomensverbetering. Bij Automatische Prijscompensatie (APC) stijgen de lonen automatisch mee met de inflatie.
    • - Cao-uurlonen zijn minimaal 14 euro per uur.
    • - Jongeren in de branche worden beloond naar functie in plaats van leeftijd.
  • Werkdruk omlaag om kwaliteit van werk te behouden en duurzaam inzetbaar te blijven.
  • Zeggenschap over de werktijden
  • Eerder met pensioen kunnen gaan
  • Het Generatiepact vinden jullie een goede regeling, maar jullie geven aan dat het voor velen financieel niet haalbaar is om hier gebruik van te maken.

Voorstellenbrief

De uitslag van de enquête hebben we besproken met kaderleden. We gebruiken jullie inbreng om de voorstellenbrief aan de VACO (de onderhandelingsdelegatie van de werkgevers uit de branche) op te stellen. Deze voorstellenbrief ontvang je binnenkort.

Check jouw gegevens in MijnFNV

Over het verloop van de onderhandelingen houden we jou als FNV-lid op de hoogte. Check daarom of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje. Als ze nu lid worden, betalen ze het speciale actietarief van 6 maanden voor 25 euro. Dit aanbod geldt tot en met eind februari 2023.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject? Mail dan Elsa van der Kraats, bestuurder FNV Metaal.