Acties en stakingen werknemers metaal na stuklopen cao-onderhandelingen

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 10 december 2020

Werkgevers gingen vandaag niet in op de eisen die FNV Metaal stelde in zijn ultimatum. Werkgevers wijzen afspraken af die gaan over modern werkgeverschap, zeggenschap over vrije dagen en roosters die minder belastend zijn. Vakbond en werkgevers zijn het ook niet eens over loon; werkgevers boden een loonstijging waarbij werknemers achteruit gaan in koopkracht. Er komen dan ook acties en stakingen.

Volgens bestuurder Petra Bolster, FNV Metaal, is de actiebereidheid groot. ‘De werkgevers laten ons geen andere keuze dan actie te voeren en te staken. Ze komen echt met een absurd bod en mensen zijn het echt beu.’ Volgens de vakbond worden medewerkers al jaren flink overvraagd en is modern werkgeverschap in de sector ver te zoeken.

Bolster: ‘Medewerkers staan onder grote druk en werkgevers verwachten ultieme flexibiliteit en inzet van hun werknemers zonder dat daar iets tegenover staat. Werkgevers noemen de sector innovatief en modern voor wat betreft de gemaakte producten. Maar wat betreft de arbeidsvoorwaarden van werknemers willen ze honderd jaar terug in de tijd.’

Mijlenver uit elkaar

Vakbonden en werkgevers hebben sinds september zeven keer om tafel gezeten, maar de werkgevers weigeren al vanaf 19 november stappen te zetten. Grote struikelblokken zijn de zeggenschap van werknemers in hun werk-privébalans en het loonbod van de werkgevers. Werkgevers bieden een gemiddelde loonsverhoging van 1,25% per jaar voor een cao met een looptijd van 2 jaar. Daarmee gaan de werknemers er flink koopkracht op achteruit.

Bolster: ‘We hebben echt begrip voor bedrijven in de sector waar het minder goed gaat, en wij hebben dan ook aangeboden om voor bedrijven maatwerkoplossingen te treffen. De overige bedrijven moeten een fatsoenlijke loonsverhoging betalen, waaruit waardering voor hun medewerkers blijkt.’ Werkgevers hebben volgens de vakbond echt de kans laten liggen om acties en stakingen te voorkomen.

Menselijke maat is weg

Een eerder compromisvoorstel van de gezamenlijke vakbonden werd resoluut van de hand gewezen. ‘En ook nu houden ze vast aan hun bod dat minder koopkracht, belastende werktijdenpatronen en een slechte werk-privébalans voor werknemers oplevert. Ook willen de werkgevers kansen beperken voor oudere werknemers om eerder te stoppen met werken of korter te werken. De ongelijke positie van flexkrachten laten ze ook voortbestaan. De menselijke maat is weg’, aldus Bolster.

160.000 mensen

Het is niet de eerste keer dat er stakingen en acties plaatsvinden in één van de grootste sectoren van Nederland. Bij de vorige drie cao-onderhandelingen draaide het ook uit op langdurige stakingen en acties.

Onder de cao Metalektro vallen bijna 160.000 mensen. Die werken onder meer in de metaalbewerking en bij elektrotechnische bedrijven. De huidige cao liep af op 1 december jl.