Nieuwe cao Musea

We hebben het voor elkaar

Door Redactie 6 september 2024

In juni en juli vonden de cao-onderhandelingen plaats met een resultaat dat we de leden met een positief advies voorlegden. Maar liefst 90% stemde voor!

De nachtwacht en kaderleden.

Dinsdag 4 september was de Nachtwacht getuige van de ondertekening van de nieuwe cao.

De hoofdpunten van het akkoord

• Looptijd 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2026.
  • Loonsverhogingen:
    • Per juni 2024: 5%
    • Per juli 2025: 3,5%
  • Individuele Keuzebudget (IKB) per 1 januari 2026, met mogelijkheid tot verlofsparen.*
  • Organisatie van een diversiteitsdag.
  • Instelling van een stagerichtlijn.
  • Onderzoek naar gelijke beloning.
  • BHV-vergoeding van € 250.
  • Regels voor reiskosten ter voorkoming van willekeur.
  • Instellen vertrouwenspersoon inzake sociale veiligheid.

*Uitwerking van IKB met Verlofsparen wordt nog verder uitgewerkt naar de mogelijkheden zoals mantelzorg of educatie. IKB wordt opgebouwd uit eindejaarsuitkering, vakantiegeld, plusuren en bovenwettelijke verlofuren.

Jouw stem heeft de doorslag gegeven

Door jouw betrokkenheid en de hoge opkomst tijdens de raadpleging en de vertegenwoordiging van kaderleden in de cao-onderhandelingscommissie en hun collega’s, die nog geen lid zijn van de FNV, hebben we dit resultaat kunnen bereiken voor alle werknemers bij musea in Nederland.

Hartelijk dank daarvoor, mede namens de betrokken vakbonden CNV, De Kunstenbond en CMHF. Dit is een goede aanmoediging om je ook bij de verdere uitwerking te kunnen betrekken in de vervolgactiviteiten. Ook de werkgevers hebben bijgedragen aan dit resultaat en wij hopen dat het positieve gevolgen heeft voor het dagelijks werk en de werksfeer.

De FNV kijkt vooruit naar de toekomst en nodigt je uit om actief te blijven of te worden waardoor we samen de beste cao-resultaten kunnen bereiken.

Word actief lid

Nieuw functiehandboek

Het nieuwe functiehandboek is gepresenteerd. Hier hebben we de afgelopen twee jaar intensief aan gewerkt. Heldere informatie is nodig over hoe het nieuwe FUWA-systeem voor de museumsector werkt, wat dat betekent voor het dagelijkse werk en hoe werknemers worden meegenomen in de aanpassing van hun functiebeschrijvingen. De vraag is of zij zich daarin (nog) kunnen herkennen. Werknemers hebben rechten bij de (her)indeling van hun functie en de gevolgen die dat eventueel heeft voor hun inkomen. Als werknemer en werkgever het niet eens worden over de functie-indeling, is er een bezwarenprocedure beschikbaar. Voor ondersteuning kun je terecht bij de FNV. Klik hier voor meer informatie over het functiehandboek.