FNV stelt ultimatum aan ArcelorMittal in Born: staking dreigt

Vakbond eist voor zondagavond akkoord over sociaal plan

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 19 juli 2024

De FNV dreigt met stakingen bij ArcelorMittal in Born. De Indiase staalgigant doekt de vestiging op. Maar goede afspraken maken voor de tientallen medewerkers die hun baan kwijtraken wil het bedrijf niet. Daarom stelt de vakbond een ultimatum: voor zondagavond moet er een fatsoenlijk sociaal plan liggen. Zo niet, dan wordt er maandag gestaakt.

Onur Erdem, bestuurder FNV Handel: ‘We zijn al sinds juni in gesprek met de directie, maar tot nu toe komen we er niet uit. Het is eigenlijk diep triest: ArcelorMittal is een internationaal miljardenbedrijf dat elk jaar weer honderden miljoenen winst maakt. Maar een fatsoenlijke regeling voor de eigen mensen, van wie de meesten tientallen jaren keihard voor het bedrijf hebben gewerkt, kan er niet af.’

Sociaal plan

In een sociaal plan maken werkgever en vakbonden afspraken over bijvoorbeeld een ontslagvergoeding of begeleiding naar nieuw werk. Kern van het conflict tussen de FNV en ArcelorMittal is de wens van het bedrijf om werknemers die gebruik maken van dat sociale plan te verbieden hun ontslag te laten controleren door het UWV. Doen ze dat wel, dan vervalt hun aanspraak op het plan. Erdem: ‘Dat is een enorme inbreuk op de ontslagbescherming van de werknemers. Natuurlijk accepteren wij niet dat een werkgever onze leden straft als ze gebruik willen maken van hun wettelijke rechten. Daarbij komt ook nog dat we nog zeker niet het punt bereikt hebben van een redelijke ontslagvergoeding.'

Staking

De vakbond dreigt nu met acties als het bedrijf haar eis niet laat vallen. Erdem: ‘De medewerkers hebben het idee dat hun werkgever hen als oud vuil aan de kant wil zetten. Ze zijn boos en teleurgesteld. De actiebereidheid is groot. Dus er zijn twee opties: of ArcelorMittal komt over de brug, of we gaan maandag staken. En als het aan ons ligt gaat er dan niks meer in en niks meer uit.’

ArcelorMittal

Staalmaker ArcelorMittal boekte in de eerste drie maanden van 2024 een bedrijfsresultaat van $1,96 miljard. Door de sluiting van de vestiging in Born verliezen 45 mensen per 1 oktober hun baan. Op het terrein van het bedrijf ligt nu nog ongeveer zes miljoen kilo staal opgeslagen. Het ultimatum van de FNV loopt op zondagmiddag om 16:00 uur af.