Hoe gaat het met de onderhandelingen bij de Bijenkorf?

Dit kun jij doen

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 7 juli 2023

Na al onze acties, onze roep om de verbeteringen die zo hard nodig zijn, heeft de directie een bod gedaan voor een nieuwe cao. Bespreek het eens met je collega’s en vooral... laat ons weten wat jij nu echt vindt. Uiteraard horen wij ook graag de menig van de mensen die nog geen lid zijn van onze mooie vakbond BeeUnited. Reacties mag je rechtstreeks mailen naar linda.vermeulen@fnv.nl.

Het voorstel van de directie kun je hier lezen. Hier lees je het voorstel van de FNV voor een nieuwe cao.

Hoe nu verder?

Ja, eenvoudig is het nog steeds niet. Bijenkorf en de vakbonden liggen erg ver uit elkaar. Eigenlijk te ver. Dus wat hebben we nu afgesproken? De directie komt deze zomer met een nieuw voorstel voor een cao met zeer waarschijnlijk een langere looptijd (t/m juni 2025). We hebben afgesproken dat ook de vakbonden gaan kijken en werken aan een aangepast voorstel met een langere looptijd. Vanuit de FNV zal het uitgangspunt zijn dat de Bijenkorf-medewerker een loonsverhoging krijgt die minimaal gelijk is aan wat er globaal in Nederland aan loonsverhogingen afgesproken wordt. Het gaat ‘heel erg goed’ met de Bijenkorf, dat lezen we ook in de vacatures op de site. Dus waarom zouden andere werkgevers wél over de brug kunnen komen, en het mooiste warenhuis van Nederland, niet?

Wat kun jij doen?

Inmiddels weten we wat nodig is om het werk in de winkel en de levens van de werknemers te verbeteren. Een leefbaar loon, de werkdruk verminderen, een zitplek, meer vaste collega’s, reiskosten en een betere pensioenregeling zijn nog altijd veelbesproken onderwerpen in de winkel. Mail ons met jouw top 3. Wat willen we dat er nu en in de toekomst verbetert?

Veel acties

Als vakbond BeeUnited/FNV hebben we de afgelopen tijd enorm veel actiegevoerd. We hebben nu een stevig netwerk in de winkels waar we aan blijven bouwen en uiteraard blijven we ons inzetten voor goed werk. Op SpeakAP mag je je mening niet meer geven, maar bij ons wel! We zijn trots dat we ons laten zien, dat we door zoveel mensen in het land gehoord worden. We hebben de acties gevoerd die bij ons passen – waar draagvlak voor is, waar we samen achter staan. De beweging bij de directie (van de €500 bonus, tot het komende voorstel, tot de stoelen die tóch in de winkels worden geplaatst) hebben we samen gerealiseerd. Wij maken het verschil, samen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.