​Nieuwe cao TGH zonder de FNV

Door Redactie 22 februari 2023

Leden van de FNV hebben in meerderheid tegen het onderhandelingsresultaat voor de cao TGH gestemd. Toch komt er een nieuwe cao. Leden van collega vakbonden CNV en RMU hebben namelijk voor gestemd.

Ook stichting De Unie heeft laten weten dat er een meerderheid van stemmen is voor het onderhandelingsresultaat via DigiC.

Dus komt er een nieuwe cao komt tussen de werkgevers en CNV, RMU en De Unie. De FNV is  bij deze cao geen partij.

Grootste onafhankelijke vakbond gepasseerd

De FNV is  teleurgesteld over de gang van zaken in dit cao-traject. We hebben werkgevers herhaaldelijk gewaarschuwd dat er geen draagvlak is voor een zo lage loonsverhoging. Anderzijds moesten we constateren dat de actiebereidheid niet massaal genoeg was om een beter resultaat af te dwingen.

Wij veroordelen dat De Unie haar peiling op een ondoorzichtige wijze organiseert waarbij werkgevers feitelijk bepalen wie wel en niet zijn stem kan uitbrengen. Wij betwijfelen de validiteit van deze stemming. Ook vragen ons sterk af hoe groot de meerderheid dan wel is die via DigiC voor heeft gestemd.

Wat betekent dat voor nu?

• Koopkrachtverlies van ten minste 8%:
    Loonsverhoging van 6% min de inflatie van 14% = - 8%
  • Eenmalige uitkering van 1.000 euro
  • Reiskostenvergoeding in de cao

Wat betekent dit voor de toekomst?

De cao loopt alweer af in oktober. Wij gaan ervan uit dat we als grootste vakbond in de technische groothandel weer zijn uitgenodigd voor de onderhandelingen over de volgende cao. Dat is het moment waarop wij de inflatieschuld moeten innen bij de werkgevers.

Ondertussen blijft de FNV natuurlijk de belangenhartiger van alle leden en werknemers in de technische groothandel en de plek waar je samen met je collega’s kunt opkomen voor verbeteringen, ook in jouw bedrijf los van de cao.

Wat kunnen we nu nog doen tegen het koopkrachtverlies?

De cao is een minimum cao. Dat betekent dat iedere werkgever aanvullende loonsverhogingen mag geven. Zie jij kans om met een groep collega’s van jouw bedrijf actie te ondernemen? Meld je dan bij ons: technischegroothandel@fnv.nl.