Uitkomsten enquête cao Kadaster

We hebben een representatief beeld van jouw wensen

Door Redactie 4 september 2024

In juli en augustus vroegen we je, in aanloop naar de nieuwe cao-onderhandelingen, om de enquête voor de cao bij het Kadaster in te vullen. Er hebben 605 medewerkers (zowel leden als niet-leden) de enquête volledig ingevuld! Hiermee zijn we meer dan tevreden en hebben we een representatief beeld van de wensen van jou en je collega’s. Lees hieronder de meest opvallende uitkomsten.

Update cao

Kadaster als werkgever

Positief is dat 85% van de medewerkers het Kadaster een aantrekkelijke werkgever vindt. Meer dan de helft denkt de komende vijf jaar nog bij het Kadaster werkzaam te zijn. Als reden voor vertrek worden vooral loopbaanmogelijkheden en betere arbeidsvoorwaarden ergens anders genoemd.

Verbeteringen in IKB, verlofdagen en loon

Ruim 50% is tevreden met het totale inkomen bij het Kadaster. Als het gaat om verbeteringen zitten deze in meer keuzemogelijkheden in het IKB, meer verlofdagen en mogelijkheden om eerder te stoppen met werken dan wel minder te werken. Automatische prijscompensatie (APC) wordt door de helft van het personeel ondersteund als afspraak in de cao.

Kortere werkweek

Meer dan 75% van de medewerkers vindt het een goed idee om de werkweek te verlagen van 36 uur naar 32 uur. Ook denkt twee derde dat het mogelijk is om de huidige functie in 32 uur uit te voeren door het werk anders (slimmer/efficiënter) te organiseren.

Flexkrachten in dienst

Opmerkelijk is tenslotte dat een derde van de werknemers in dienst hetzelfde werk doet als een collega met een flexibel arbeidscontract (zoals een zzp'er of uitzendkracht). Van deze groep is 50% van mening dat deze flexibele arbeidskracht ook in dienst zou kunnen komen.

Hoe nu verder?

Op basis van jouw input en die van je collega’s, en de arbeidsvoorwaardennota van de FNV, gaan wij een brief opstellen met voorstellen voor de cao. We hopen voor het einde van het jaar afspraken met de werkgever te kunnen maken over een nieuwe cao.

Word lid en beslis mee over de cao

Hoe meer leden, hoe sterker jij staat. En met jou als lid staan wij nog steviger in de onderhandelingen. Ben je nog geen lid van de FNV maar wil jij straks wel meebeslissen of de nieuwe cao Kadaster wordt aangenomen? Word dan lid van de FNV en maak gebruik van de actie eerste vier maanden voor € 25.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.