Medewerkers UWV voeren opnieuw actie, ditmaal in Amsterdam

Onderhandelingen over nieuwe cao zitten vast

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 23 september 2024

Op dinsdag 24 september voeren medewerkers van het UWV opnieuw actie. Ditmaal doen ze dat in Amsterdam. Met de slogan ‘we laten ons de kaas niet van het brood eten’ delen medewerkers van de locatie Delflandlaan rond het middaguur lunchpakketten uit aan passanten.

De actie is een initiatief van vakbonden FNV en De Unie. Zij onderhandelen al maanden met het UWV over een nieuwe cao. Daarin willen de vakbonden afspraken maken over een hoger loon, minder werkdruk en betere arbeidsvoorwaarden. Maar de werkgever wil daar niet aan. De actie in Amsterdam is de vierde keer op rij dat medewerkers van het UWV actievoeren. Eerder gebeurde dat in Alkmaar, Venlo en Eindhoven.

Loonsverhoging

Etienne Haneveld, bestuurder FNV Overheid: ‘Het is onbestaanbaar dat het UWV weigert om een fatsoenlijke loonsverhoging te bieden. Er zijn al tijden personeelstekorten, die gaan zonder goede compensatie niet opgelost worden. Deze mensen werken keihard onder lastige omstandigheden, dat verdient waardering.’

Werkdruk

‘De werkdruk bij het UWV is torenhoog,’ vult belangenbehartiger Inge de Vries van De Unie aan. ‘De complexiteit van het werk dat de mensen bij het UWV doen is toegenomen, maar dat hebben de medewerkers niet teruggezien in de waardering van hun functie. Daar moet wat aan veranderen.’

Cao

De cao UWV liep op 1 mei 2024 af. FNV en De Unie willen een nieuwe cao voor een jaar. Daarin moeten de salarissen met 6% omhoog. Bovendien eisen de vakbonden een betere reiskostenregeling en een vaste vrije dag op 5 mei (Bevrijdingsdag). UWV wil niet verder gaan dan 5,5% loonsverhoging in 15 maanden. Dat bod is in augustus door de leden van De Unie en de FNV afgewezen. De organisatie deed even een verbeterd bod, maar trok dat vervolgens weer in. Sindsdien zitten de onderhandelingen vast.

UWV

Bij het UWV werken landelijk 24.000 medewerkers verspreid over diverse kantoren in het land. Het hoofdkantoor van de organisatie zit in Amsterdam.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.