Meerderheid leden stemt vóór cao Veiligheidsregio’s

Cao definitief na ledenraadpleging

Door Redactie 18 juni 2024

Tot en met 13 juni jl. konden FNV-leden hun stem uitbrengen op het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao Veiligheidsregio’s. Bijna 60% van de leden stemden vóór. Ook bij de vakbonden CNV Overheid, CMHF en het Ambtenarencentrum stemde een meerderheid van de leden voor het resultaat. Hiermee wordt het resultaat definitief.

Belangrijkste afspraken 2024-2025

De belangrijkste afspraken zijn:

Looptijd

• De nieuwe CAR-UWO heeft een looptijd van 15 maanden en loopt van 1 mei 2024 tot 1 augustus 2025.
  • Per 1 mei 2024 (dus met terugwerkende kracht) worden de salarissen verhoogd met 6,4%.
  • Tijdens de looptijd hoeven werknemers geen premie te betalen voor de extra uitkering na twee jaar werkloosheid. Dit betekent dat er 0,1% minder van het brutoloon wordt afgetrokken. Hierdoor houden werknemers een iets hoger nettoloon over.

Duurzame inzetbaarheid

• In 2023 hebben wij afspraken gemaakt over de regeling vervroegde uittreding (RVU) en ontheffing van nachtdiensten.
  • Wij hebben afgesproken dat werkgevers samen met de Ondernemingsraad integraal beleid moeten opstellen over duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
  • De cao-partijen vragen aandacht voor bijzondere persoonlijke omstandigheden en persoonlijke levensfasen. Wij doen een beroep op de werkgevers om passende ondersteuning te bieden aan medewerkers.

Beroepsziekten en arbeidsomstandigheden

• De veiligheidsregio’s hebben een speciale Toolbox Psychosociale Ondersteuning ontwikkeld. Deze toolbox helpt om bij medewerkers klachten door ingrijpende gebeurtenissen op het werk te voorkomen.
  • De cao-partijen zijn aan het kijken of er een landelijke regeling PTSS (posttraumatische stressstoornis)  kan komen.
  • De cao-partijen hervatten het landelijke overleg in de Adviescommissie arbeidsveiligheid. Daar wordt in ieder geval gesproken over de Arbocatalogus.

Word ook lid

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij vinden het belangrijk om in een volgende cao goede afspraken te maken over de salarissen, maar ook over secundaire arbeidsvoorwaarden. Veel hangt daarbij af van jou. Word ook lid, want met méér leden kunnen wij voor jou meer druk uitoefenen op de werkgevers.

Ik word lid

Of maak je collega lid en verdien zelf een tientje