6,4% loonsverhoging voor de veiligheidsregio’s

Onderhandelingsresultaat CAR-UWO Veiligheidsregio’s

Door Redactie 6 juni 2024

Op 22 mei 2024 heeft FNV Overheid, samen met CNV Overheid, CMHF en het Ambtenarencentrum, een onderhandelingsresultaat gesloten met de werkgeversorganisatie WSVW. Dit onderhandelingsresultaat heeft een looptijd van 1 mei 2024 tot en met 31 juli 2025. Met dit resultaat gaan de medewerkers van de veiligheidsregio’s er structureel 6,4% op vooruit.

Belangrijkste afspraken 2024-2025

De belangrijkste afspraken zijn:

Looptijd

• De nieuwe CAR-UWO heeft een looptijd van 15 maanden en loopt van 1 mei 2024 tot 1 augustus 2025.
  • Per 1 mei 2024 (dus met terugwerkende kracht) worden de salarissen verhoogd met 6,4%.
  • Gedurende de looptijd wordt de werknemerspremie voor de reparatie-uitkering (‘derde WW-jaar’) niet geïnd. Dit leidt ertoe dat 0,1% van het brutoloon niet wordt ingehouden, wat resulteert in een hoger nettoloon.

Duurzame inzetbaarheid

• In 2023 hebben wij afspraken gemaakt over de regeling vervroegde uittreding (RVU) en ontheffing van nachtdiensten.
  • Wij hebben afgesproken dat werkgevers samen met de Ondernemingsraad integraal beleid moeten opstellen over duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
  • De cao-partijen vragen aandacht voor bijzondere persoonlijke omstandigheden en persoonlijke levensfasen. Wij doen een beroep op de werkgevers om passende ondersteuning te bieden aan medewerkers.

Beroepsziekten en arbeidsomstandigheden

• Er is door de veiligheidsregio’s een Toolbox Psychosociale Ondersteuning ontwikkeld ter preventie van klachten door ingrijpende gebeurtenissen die medewerkers meemaken.
  • De cao-partijen verkennen de mogelijkheden voor een landelijke regeling PTSS.
  • De cao-partijen hervatten het landelijke overleg in de Adviescommissie arbeidsveiligheid. Daar wordt in ieder geval gesproken over de Arbocatalogus.

Breng je stem uit

Leden van FNV Overheid kunnen stemmen van 30 mei t/m 13 juni 2024. Ben je lid? Dan heb je hierover bericht ontvangen via de mail en kun je via die weg stemmen. Wil je ook je stem uitbrengen en ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.