Cao onderzoeksinstellingen: loonsverhoging en eenmalige uitkering

Bekijk het resultaat

Door Redactie 28 juni 2024

Werknemers van de onderzoeksinstellingen krijgen een loonsverhoging van 6,6%. Dit brengt het minimumuurloon in de cao op € 17,71. Op 1 september 2024 gaat hun loon met 3,7% omhoog en ontvangen ze een eenmalige uitkering van € 150. In januari 2025 volgt een verdere verhoging van 2,9%.

Onderhandelingsresultaat tussen vakbonden en NWO

De cao, met een looptijd van 15 maanden, is het resultaat van onderhandelingen tussen FNV AOB, CNV en NWO. Leden van de vakbonden kunnen vanaf 28 juni stemmen over het onderhandelingsresultaat.

Het woord is aan de leden

De cao geldt voor ongeveer 3.200 werknemers. In de komende weken zullen de vakbonden hun leden raadplegen over het onderhandelingsresultaat. Bij goedkeuring gaat de nieuwe cao, met een looptijd van 15 maanden, in op 1 juli 2024.

Extra vergoedingen en werkdruk

Naast de financiële afspraken zijn er ook maatregelen getroffen op het gebied van werkzekerheid en arbeidsomstandigheden. Er zal een onderzoek worden uitgevoerd naar de werkdruk, waarbij ook de bereikbaarheid buiten werktijden wordt meegenomen. Medewerkers in schalen boven schaal 10 zullen voortaan een vergoeding ontvangen voor bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdiensten.

Financieel adviesgesprek

Alle werknemers krijgen één keer per vijf jaar een financieel adviesgesprek aangeboden bij door partijen nader te bepalen aanbieders. Dit moet werknemers helpen bij het maken van financiële keuzes in verschillende fases van hun leven.

Maand van de Vakbond

Tijdens de looptijd van deze cao krijgen werknemers die in september in de maand van de vakbond lid worden van FNV, AOB en CNV € 100 van hun eerste jaarlijkse contributie vergoed door de werkgever.