Kabinet moet juist investeren in hoger onderwijs en onderzoek, niet snijden

Reactie FNV op bezuinigingen hoger onderwijs en wetenschap

Door Redactie 13 september 2024

De aangekondigde bezuinigingen van meer dan een miljard euro op het hoger onderwijs en de wetenschap door het kabinet baren ons grote zorgen. We moeten juist investeren in plaats van bezuinigen op onderwijs. De FNV en AOb hebben minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een brief gestuurd waarin we onze zorgen over het kabinetsbeleid delen en daarover in gesprek willen.

Financiering was net weer op peil

De aangekondigde bezuinigingen komen extra hard aan. De financiering van het hoger onderwijs en onderzoek was door het vorige kabinet net weer op peil gebracht. Dat was hard nodig, want door enorme structurele tekorten ervaart bijna driekwart van de werknemers op universiteiten een ongezond hoge werkdruk. Vooral startende wetenschappers en docenten hebben daarnaast weinig bestaanszekerheid omdat zij bijna alleen nog tijdelijke contracten krijgen.

Startende wetenschappers de dupe

Het kabinet kondigt wel aan dat de zogeheten sectorplannen overeind blijven. Dankzij deze investeringen is er afgelopen jaar ruimte gemaakt voor 1.200 fte. Wij zijn opgelucht voor de mensen die hun baan kunnen behouden, maar de negatieve effecten van de bezuinigingen worden simpelweg verplaatst naar een andere groep medewerkers. Nu worden startende wetenschappers de dupe, terwijl deze groep al kampt met grote baanonzekerheid.

Goed onderwijs: de basis voor de toekomst

Dit kabinet kijkt overduidelijk anders naar de kosten en baten van onderwijs en onderzoek dan dat wij dat doen. Waar het kabinet een kostenpost ziet, zien wij als onderwijsbonden een investering in de toekomst van dit land en zijn burgers.

Wij gaan de komende tijd met jullie in gesprek over onze verdere reactie. Daarbij sluiten wij acties niet uit. Heb jij ideeën? Wil je samen met je collega’s graag aansluiten? Neem dan vooral contact met ons op via: Sam.Verduijn@fnv.nl.