Tweede ronde onderhandelingen cao Havenbedrijf

Werkgevers bieden onvoldoende loonstijging voor koopkrachtherstel

Door Redactie 17 mei 2024

De FNV heeft op 15 mei opnieuw onderhandeld over jouw cao. We hebben het uitvoerig gehad over Performance Management en de bijbehorende beloningssystematiek. Daarnaast hebben we gesproken over onze looneis en het loonbod van de werkgever. Dit loonbod is nog steeds onvoldoende om jouw koopkracht te herstellen.

Performance Management

Performance Management is een onderwerp dat nu op tafel ligt bij de ondernemingsraad. De werkgever heeft zijn ideeën hierover nader toegelicht aan ons.

Nieuwe beloningssystematiek

De nieuwe beloningssystematiek is onderwerp van gesprek tussen de vakbonden en de werkgever. In de inzetbrief van de werkgever staat dat jouw werkgever graag zou willen dat medewerkers voortaan tot maximaal 100% RSP in salaris kunnen groeien. Dit is nu 114% RSP bij een uitstekende beoordeling.

De FNV heeft bij de werkgever aangedrongen op het behoud van uitzicht op salarisontwikkeling boven 100% RSP.

Looneis FNV

We hebben uitgebreid gesproken over onze looneis en het loonbod van de werkgever. We hebben nog eens toegelicht hoe we tot deze looneis zijn gekomen en waarom het voor ons belangrijk is om die looneis binnen te halen.

Herstel en verbetering koopkracht

Kort gezegd vraagt de FNV om:

• herstel van ongeveer 5,5% koopkrachtverlies in de jaren 2021-2024;
  • herstel van een verwachte koopkrachtdaling in 2025 van nog eens 2,2%;
  • een bescheiden koopkrachtverbetering.

Loonbod werkgever iets bijgesteld

Het loonbod van de werkgever is aan het eind van het tweede overleg iets bijgesteld ten opzichte van de inzetbrief, maar het blijft nog steeds achter bij het gevraagde koopkrachtherstel. Wij hebben aangegeven dat we eventueel bereid zijn een cao voor 1 jaar af te spreken als dat leidt tot een beter bod van de werkgever.

Nog flink uit elkaar

Conclusie van het tweede overleg is dat we nog een flink eind uit elkaar staan. We onderhandelen verder op 27 mei.

Meer leden = meer kracht

Een goede cao met een stevige loonsverhoging ontstaat niet vanzelf. Daar is een sterke vakbond voor nodig. Meer leden = meer kracht aan de onderhandelingstafel. Ben je nog geen lid van de FNV? Word lid van de FNV en maak gebruik van de actie eerste vier maanden 25 euro!