Actiedreiging bij energiebedrijven

Kom naar onze webinars en teken de petitie

Door Redactie 1 augustus 2023

De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de Productie- en Leveringsbedrijven zitten muurvast. De bonden vinden het bod van de werkgevers veel te laag. Het doet geen recht aan de harde inspanningen, de wensen en verwachtingen van haar medewerkers. Het belooft zo een hete zomer en nog warmere herfst te worden.

Laag loonbod

Constructieve onderhandelingen, behalve op loonparagraaf

De afgelopen weken is er intensief tussen werkgevers en bonden gesproken. Daarbij is de input van de diverse werkgroepen besproken en in afspraken gegoten. Echter op de loonstijging werd onvoldoende bewogen.

Magere loonstijging – hoge inflatie

De laatste loonsverhoging was 4% op 1 mei 2022 uit de huidige cao. Dat is met de wetenschap van vandaag erg mager. Tussen mei vorig jaar en afgelopen mei zijn de prijzen met ca. 15% gestegen.

In deze cao moeten wij dus niet alleen vooruitkijken, maar hebben wij als partijen ook nog iets te repareren.

Sector uit elkaar gespeeld

Na de loonsverhoging van 1 mei 2022 hebben veel bedrijven op eigen initiatief nog extra structurele en/of eenmalige verhogingen aan de medewerkers gegeven. Dat is voor die werknemers enorm fijn, maar een aantal bedrijven heeft naast die 4% helemaal niets gedaan. De koopkracht van die medewerkers is nog meer gedaald.

Bonden bewegen; werkgevers te weinig

FNV en CNV hebben tijdens de onderhandelingen best toegegeven op de looneisen die aan het begin van de onderhandelingen zijn gecommuniceerd. Een cao sluiten is geen doel op zich en op een gegeven moment zijn bonden geconfronteerd met een uiterste aanbod van de werkgevers. Even los van de percentages; het aanbod voelt als een slag in het gezicht van alle medewerkers.

Bonden stellen ultimatum als gesprekken niets opleveren

FNV houdt zich het recht voor om een ultimatum te versturen naar de werkgevers. Het geniet de voorkeur om met elkaar in gesprek te blijven, maar soms rest er geen keuze. In een ultimatum worden de minimumeisen voor een nieuwe cao gecommuniceerd met daarin de oproep om voor een bepaalde datum onze eisen in te willigen. Gebeurt dat niet, dan zullen voor het eerst in de geschiedenis vakbondsacties worden georganiseerd bij de energiebedrijven. We hopen dat het niet zo ver komt, maar hebben de achterwacht reeds paraat staan. Blijf onze website in de gaten houden voor de meest actuele stand van zaken en uiteraard de link naar ons maandag-webinar

De leden zijn nu aan zet

De bond dat ben jij en samen moeten wij de komende weken de druk verder opvoeren. Help mee en wijs je collega’s op het voordeel van een lidmaatschap van een vakbond. Want een sterkere vakbond bereikt nog meer.

Teken de petitie

Vind jij het loonbod van 5,5% van de werkgevers ook te laag? Teken dan de petitie voor een hoger loon.

Teken de petitie

Begin je week goed met het webinar van PLB!

In de maanden juli en augustus hebben we op maandagen om 12.00 uur een update over jouw cao en thema’s die jou raken. Sluit je ook aan! Houd de website fnv.nl/plb in de gaten voor meer informatie en noteer 14, 28 augustus en 11 september alvast in je agenda. We gaan niet op ons strandstoeltje zitten voordat we een fatsoenlijke loonsverhoging hebben! We werken hard en we verdienen een goede cao!

Ga naar de vergadering van maandag 11 september