Ware Opening Academisch Jaar

Onderzoekers en docenten nog steeds behandeld als wegwerpartikel

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 1 september 2022

Nederlandse universiteiten hebben een hardnekkige cultuur van onzekere, tijdelijke contracten. Vakbonden FNV en AOb, WOinActie, Casual Leiden, PNN en actiegroep 0.7 willen dat daar nu echt verandering in komt.

Tijdens de Ware Opening van het Academisch Jaar op maandag 5 september lanceren ze daarom de petitie: Stop tijdelijke contracten universitair docenten en onderzoekers. De petitie wordt aan het einde van het jaar aangeboden aan universitair werkgevers.

Na jaren werk afgedankt

Bernard Koekoek, bestuurder FNV Onderwijs & Onderzoek: ‘Onderzoekers en docenten worden behandeld als wegwerpartikel. Ze gaan van tijdelijk contract naar tijdelijk contract en worden vervolgens afgedankt. De wetenschap is duurzaam, daar horen geen tijdelijke banen bij.’

30% onbetaald werk

Grote aantallen docenten en onderzoekers hebben door de vele tijdelijke contracten te maken met onzekerheid over hun toekomst. Ook werken ze zich een slag in de rondte om hun tijdelijke baan te behouden en hebben ze een absurd hoge werkdruk. Koekoek: ‘De tijdelijke contracten die worden aangeboden zijn vaak ook nog eens parttime, maximaal 0,7fte. Maar de workload is hoog, dus in de praktijk werk je meer dan fulltime. Dat betekent dat minstens 30% van het werk niet betaald wordt.'

54% stijging tijdelijke medewerkers

Tussen 2005 en 2020 is het aantal tijdelijke medewerkers aan Nederlandse universiteiten met maar liefst 54% gestegen. De verschillen tussen universiteiten en functies zijn groot; zo loopt het aandeel tijdelijke contracten onder docenten op tot 90%.

Kwaliteit onderwijs staat op spel

De partijen willen harde afspraken over meer vaste contracten, maar ook moet er meer gedaan worden om een veilige werkomgeving te garanderen. Koekoek: ‘Daarom hebben we afgesproken dat we in september een onderzoek starten naar hoe we voor meer vaste banen kunnen zorgen. Dat is geen vrijblijvend onderzoek, het moet leiden tot harde cao-afspraken hierover. Als er niets verandert en je de kennis die je in huis hebt zo verkwanselt gaat dat ook ten koste van de kwaliteit van onderwijs.’