De FNV is dit najaar op tournee langs SW-bedrijven in het hele land. Vakbondsbestuurders en kaderleden bezoeken tientallen SW-bedrijven, sociale ontwikkelbedrijven. Daar geven zij uitleg over de nieuwe cao SW en de splinternieuwe cao Aan de Slag.
De cao Aan de slag is bestemd voor ‘de nieuwe doelgroep’: de mensen met een arbeidsbeperking die na 2015, of kort geleden of binnenkort, in dienst zijn gekomen van de gemeente of het sociale ontwikkelbedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een ‘nieuw-beschut’-baan. Een impressie uit deze campagne.
Vakbondsbestuurder Elanda de Boer, regio Noord: 'De FNV is trots dat het is gelukt om deze cao’s af te sluiten, omdat ze zekerheid geven aan alle werknemers over hun werksituatie en arbeidsvoorwaarden. De inzet van de FNV was hiervoor cruciaal. In de gesprekken met de werknemers leggen bestuurders en kaderleden dat uit. Daarbij komt het belang van de FNV natuurlijk ter sprake. De werknemers begrijpen dat. De teller van nieuw geworven leden door deze bedrijfsbezoeken loopt al naar de 100! Daar zitten ook werknemers van de nieuwe doelgroep onder. Je laten zien en met de mensen praten is dus heel erg belangrijk!'
Vakbondsbestuurder Floor Provoost, regio Midden en Zuidwest: 'We zijn als FNV-team van alle vakbondsbestuurders met de kaderleden naar de bedrijven gegaan, heel zichtbaar met partytenten, banners en materiaal. Soms staan we binnen, soms staan we buiten. Ons doel is om met zoveel mogelijk werknemers een praatje te hebben. Om uit te leggen dat we van de FNV zijn en te vertellen dat we net 2 belangrijke cao’s voor ze hebben geregeld. Voor veel werknemers is het de eerste keer dat iemand van de vakbond op ze afstapt. Dat is spannend, maar ze vinden het leuk.'
'We bereiken met deze bedrijfsbezoeken natuurlijk niet iedereen. Het is een moment bij het hoofdgebouw. De gedetacheerde werknemers werken hier niet. Daar moeten we op een andere manier aandacht aan gaan besteden. Met een bedrijfsledengroep lukt dat natuurlijk al veel makkelijker.'
Elanda de Boer: 'De leden reageren positief op het feit dat we langskomen en nemen dankbaar hun presentje in ontvangst. Veel niet-leden zijn nieuwsgierig en nemen graag een flyer mee waar de voordelen van de cao SW of cao ADS op vermeld staan. Ook worden er veel vragen gesteld door zowel leden als niet-leden.'
De kaderleden vinden het heerlijk dat ze eindelijk weer actief op de werkvloer kunnen zijn, na de corona-beperkingen en stralen trots uit dat de vakbondsbestuurder op hun bedrijf langs komt.'
Elanda de Boer: 'Er worden veel vragen gesteld over de regeling Eerder Stoppen met Werken in de cao SW. Werknemers onder de cao ADS vragen waarom de cao voor hen zo karig is. We leggen dan uit dat we voor deze cao 6 jaar hebben gevochten en dat we de werkgevers nu eindelijk hebben kunnen overhalen afspraken vast te leggen. Op dit moment is het nog een basis-cao met minimale arbeidsvoorwaarden maar wanneer we meer leden hebben, we sterker staan om betere afspraken te maken voor de toekomst. Ook worden er vragen gesteld over verlofstuwmeren waar nu afspraken over gemaakt worden om de uren op te nemen, compensatie-uren die niet meer opgebouwd worden, het lang ziek gehouden blijven op papier voor een laag procent terwijl men al weer volledig werkt, de corona en hier in het noorden krijg ik ook af en toe de vraag of ik ook iets kan betekenen voor schade door de aardbevingen.'
Floor Provoost: 'Deze campagne geeft aan hoe belangrijk het is om zichtbaar aanwezig te zijn, om toegankelijk te zijn en aandacht te hebben voor de werknemers. Voor herhaling vatbaar! Het moet vanzelfsprekend zijn dat we als vakbond regelmatig over de vloer komen.'
Elanda de Boer: 'Het bezoek wordt zeer op prijs gesteld. De cao’s zijn goede argumenten om op dit moment de FNV te laten zien. Ook het feit dat we vragen beantwoorden van niet-leden en natuurlijk proberen we ze dan wel meteen in te schrijven.'
Ben je nog geen lid van de FNV? Of heb je collega's die nog niet lid zijn? Meld je aan of verdien een tientje wanneer je een collega lid maakt.