FNV trekt kort geding in tegen meerpersoonscellen bij Dienst Justitiële Inrichtingen

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 29 mei 2020

Volgens de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) zijn er op dit moment geen coronabesmettingen meer binnen de justitiële inrichtingen. ‘Goed nieuws’, zegt Yntse Koenen, bestuurder FNV Overheid. ‘Daarmee is er geen spoedeisend belang meer voor een kort geding tegen meerpersoonscellen.'

Momenteel geen coronabesmettingen in justitiële inrichtingen meer

Vanaf het begin van de coronacrisis heeft de FNV minister Dekker onder druk gezet om tijdelijk te stoppen met meerpersoonscellen (MPC’s) omdat de anderhalve meter binnen MPC’s niet kan worden gehandhaafd. Koenen: 'We waren bang voor verdere besmettingen. Half mei spanden we een kort geding aan om het aantal MPC’s tijdens de coronacrisis naar nul te brengen. Toen we het kort geding indienden was er sprake van meerdere besmettingen. Er was zelfs een collega gestorven aan de gevolgen van corona.'

Aantal meerpersoonscellen flink teruggebracht

Koenen: 'DJI bracht, mede door de druk die we met elkaar hebben gezet, het aantal MPC’s terug van 30% naar nu rond de 10%. Dat zijn duizend meerpersoonscellen minder.'

Beschermingsmaatregelen ingevoerd en aantal testen opgeschroefd

Naast het flink terugdringen van het aantal meerpersooncellen, zijn door de DJI een aantal beschermingsmaatregelen genomen, die een relatief veilige situatie creëren rond de MPC’s. Koenen: ‘Dat heeft te maken met de manier van het afzonderen van risico’s, compartimenteren, met testen, en ook met de discipline van het personeel en justitiabelen. Een andere reden om het kort geding in te trekken is dat er de komende tijd veel meer getest gaat worden bij klachten, waardoor er sneller gehandeld kan worden om de gezondheid zo goed mogelijk te bewaken.’

Koenen is opgelucht dat de situatie met betrekking tot corona op dit moment goed is binnen DJI. ‘De maatregelen die, mede onder druk van ons, zijn genomen, hebben daar zeker aan bijgedragen. We blijven de situatie kritisch en op de voet volgen.’