Cao Primair Onderwijs: jullie zijn akkoord

Eis om structurele investering blijft staan

Door Redactie 23 december 2019

Het mag geen verrassing zijn dat de meningen verdeeld waren. Toch is meer dan driekwart van jou en de andere leden die binnen het Primair Onderwijs (PO) werken het eens met het onderhandelaarsakkoord over de nieuwe cao PO. Als ook de andere partijen akkoord gaan, is de cao definitief. Met 4,5% meer loon, 2 eenmalige uitkeringen en een nieuwe functiereeks voor onderwijsassistenten. Maar onze eis voor structurele investeringen blijft staan.

twee mensen schudden de hand

Actualiseren functiegebouw

Je kon je in de stemming uitspreken over het totaalpakket aan maatregelen en de afzonderlijke onderdelen van het pakket. Vooral de afspraken rond het actualiseren van het functiegebouw voor onderwijsondersteuners werden positief ontvangen. Iedere werkgever in het PO moet uiterlijk 1 augustus 2020 een afweging maken over nieuwe functiebeschrijvingen voor het ondersteunend personeel en daarover met de medezeggenschap een besluit nemen.

Salarisverhoging en uitkeringen

Natuurlijk gaan ook de salarissen in het PO er een stap op vooruit:

• Per 1 januari krijg je 4,5% loonsverhoging.
  • In februari 2020 krijgen je €875,- per fte (dus naar rato dienstverband).
  • Ook in februari 2020 krijg je een uitkering van 1/3 van je maandsalaris.

Bekijk het hele onderhandelaarsakkoord

Is alles in het PO nu geregeld?

Deze cao wil niet zeggen dat we tevreden zijn met de manier waarop Rutte III de problemen in het onderwijs aanpakt, integendeel zelfs. De werkdruk is hoog en de kwaliteit van het onderwijs staat onder druk. We eisen dat het kabinet voor het Primair en Voortgezet Onderwijs samen structurele investering doet. Er is ruim €2,1 miljard nodig om een echte oplossing te bieden voor de problemen waar het onderwijs mee kampt.

Eerder gaf je al aan dat je bereid bent meerdere dagen te staken in januari. En dit hebben jij en de andere leden nóg eens laten horen door na het instemmen met dit akkoord aan te geven mee te doen met de onderwijsstakingen op 30 en 31 januari. Want die structurele investering is hard nodig.

Wanneer is de cao definitief?

Als ook de andere betrokken partijen hun leden hebben geraadpleegd en zij akkoord zijn, kan de cao worden getekend. De looptijd van de cao wordt van 1 maart 2019 tot 1 november 2020.