Kick-off cao ING 2025

De onderhandelingen zijn begonnen

Door Redactie 24 september 2024

ING behaalt historische recordwinsten, keert extra dividend uit en koopt eigen aandelen in. Ondertussen ervaren veel ING’ers een steeds groter gat tussen hun loon en de kosten van levensonderhoud. Dit schept een scheve verhouding tussen de bank en haar werknemers. De leden van FNV Finance hebben duidelijk aangegeven dat hun koopkracht hersteld en veiliggesteld moet worden, nu en in de toekomst.

LionUp.

Geschikte afspraken

Wij zijn vastberaden om, ondanks de complexe economische en sociale omstandigheden, het gesprek met ING aan te gaan. Het doel is om tot geschikte afspraken te komen die niet alleen de financiële gezondheid van de bank waarborgen maar ook de welvaart en het welzijn van haar medewerkers. Zonder deze balans te herstellen kan het vertrouwen van medewerkers in hun werkgever verder onder druk komen te staan.

Inzetbrief FNV Finance

De voorstellen van FNV Finance voor de nieuwe cao zijn gebaseerd op de resultaten van de FNV Finance cao-enquête die door enkele duizenden ING-medewerkers is ingevuld. Daarnaast zijn het arbeidsvoorwaardenbeleid van de FNV, de beleidsplannen van de overheid zoals gepresenteerd op Prinsjesdag, en de actuele sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen meegenomen in de vorming van deze voorstellen.

We willen je hartelijk bedanken voor je input. Deze hebben wij zorgvuldig geanalyseerd en verwerkt in onze inzetbrief. Het is overduidelijk dat koopkrachtherstel en koopkrachtbehoud samen met de 32-urige werkweek als belangrijkste speerpunten worden gezien. Daarnaast hebben we nog aanvullende voorstellen specifiek voor de ploegendienstmedewerkers.

Doe mee met LionUp!

Om ervoor te zorgen dat we onze voorstellen ook echt in de cao kunnen krijgen is het van cruciaal belang dat ING-medewerkers zich organiseren en actief meedoen bij de vakbond. In juli hebben we de nieuwe FNV Finance-campagne LionUp gelanceerd. Dit is wat je kunt doen:

• Bezoek LionUp voor een kennismaking met onze kaderleden, informatie over onze dienstverlening, aankomende evenementen, jouw juridische rechten en meer.
  • Abonneer je op onze nieuwsbrief LionUpdate en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom de overleggen met ING.
  • Sluit je aan bij de LionUp WhatsApp-community, waar we korte statusupdates en snelle polls gaan delen.
  • Word lid en help ons je arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Je betaalt de eerste 4 maanden slechts € 25. Je kunt een groot deel van je contributie terugkrijgen via Mijn Keuze Budget.
  • Maak je collega lid via, lid via lid werft lid en verdien € 10. Zo kunnen jij en je collega’s meepraten en beslissen over de eigen arbeidsvoorwaarden.
  • Stuur dit bericht door naar je collega’s of hang ze op bij de koffiecorner.

Vragen

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande vragen of opmerkingen hebben laat ons dit vooral weten door te mailen naar duygu.akcay@fnv.nl.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.