Leden bij DNB stemmen in met transitieplan naar nieuw pensioenstelsel

Meer financiële zekerheid van gepensioneerden bij DNB

Sander Wageman
Door Sander Wageman 22 juli 2024

De FNV-leden bij De Nederlandse Bank (DNB) zijn akkoord met het transitieplan voor de overgang naar een nieuw pensioenstelsel. Dit akkoord volgt na intensieve onderhandelingen tussen de vakbonden en de werkgever, en markeert een belangrijke stap in de modernisering van het pensioenstelsel bij DNB.

Het pensioenfonds DNB – waar ruim 6300 medewerkers, oud-medewerkers en gepensioneerden aan deelnemen -  zal een solidaire premieregeling bevatten met een solidariteitsreserve. Deze reserve is bedoeld om de uitkeringen van gepensioneerden te beschermen tegen financiële dalingen. Dit zorgt voor een stabielere en meer voorspelbare pensioenuitkering, wat belangrijk is voor de financiële zekerheid van gepensioneerden.

Compensatie afschaffing doorsneesystematiek

Met de afschaffing van de zogeheten doorsneesystematiek, waarbij iedereen hetzelfde premiepercentage krijgt ongeacht leeftijd, komt een compensatieregeling. Deze compensatie wordt afhankelijk van de leeftijd vastgesteld en toegevoegd aan het persoonlijk pensioenvermogen van de werknemers op het moment van overgang. Deze maatregel is bedoeld om nadelige effecten voor oudere werknemers te compenseren.

Invaren en voorrangsregels

Het transitieplan omvat ook de beslissing om opgebouwde pensioenrechten in te varen in de nieuwe regeling. Dit betekent dat bestaande rechten worden overgezet naar het nieuwe stelsel met het doel een gelijk of beter pensioenresultaat te realiseren voor alle deelnemers. Er zijn voorrangsregels opgesteld om te bepalen hoe het pensioenvermogen verdeeld wordt bij verschillende dekkingsgraden van het pensioenfonds.

Pijlers die bijdragen aan de stabiliteit en rechtvaardigheid

Duygu Akçay, bestuurder FNV Finance, benadrukt het belang van deze afspraken: ‘Na jaren van zorgvuldige en constructieve onderhandelingen zijn we blij dat we een akkoord hebben bereikt dat zowel de huidige als toekomstige belangen van onze leden beschermt. De solidariteitsreserve en compensatieregeling zijn belangrijke pijlers die bijdragen aan de stabiliteit en rechtvaardigheid van het nieuwe stelsel.’

Overgang naar nieuw pensioenstelsel

De overstap naar het nieuwe pensioenstelsel staat gepland voor 1 juli 2026. Dit geeft voldoende tijd voor alle betrokken partijen om zich voor te bereiden op de veranderingen. De huidige regeling wordt per 1 januari 2028 gesloten, waardoor een zorgvuldige overgang naar het nieuwe stelsel essentieel is.

Belangrijke stap richting een toekomstbestendig pensioenstelsel

FNV Finance kijkt tevreden terug op de afgelopen twee jaar van intensieve gesprekken en ziet de goedkeuring door de leden als een bevestiging van de gemaakte afspraken. Akçay: ‘Het resultaat biedt niet alleen een solide toekomst voor onze gepensioneerden, maar behoudt ook de solidariteit die zo belangrijk is binnen ons pensioenstelsel. Met dit akkoord zet DNB een belangrijke stap richting een toekomstbestendig pensioenstelsel dat beter aansluit bij de veranderende demografie en arbeidsmarkt van Nederland.’