Onderhandelingen met pensioenuitvoerder APG vastgelopen

FNV gaat met leden in gesprek

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 10 juni 2024

De onderhandelingen met pensioenuitvoerder APG over een nieuwe cao zijn vanmiddag vastgelopen. De FNV gaat met de leden in gesprek over het eindbod dat APG nu heeft neergelegd.

Félix Alejandro Pérez, bestuurder van FNV Diensten: ‘Voor ons is het belangrijkste dat er een goede salarisverhoging komt voor de werknemers. Wij vragen 9% in een cao voor een jaar. Bij een tweejarige cao zou daar nog 4% bij moeten. APG wil echter niet verdergaan dan 8% in twee jaar. Veel te weinig dus om de gestegen prijzen van het afgelopen jaar en de verwachte inflatie te niet te doen.’

Afspraken over werdruk en zwaar werk

De nieuwe cao moet ingaan per 1 juli dit jaar. De FNV wil daarin ook afspraken maken over werkdruk en ontziemaatregelen voor oudere werknemers, zoals een zwaarwerkregeling (RVU) en een regeling waarbij mensen enkele jaren voor hun AOW al minder kunnen gaan werken. Ook daar gaat de pensioenuitvoerder niet in mee. APG biedt aan dat werknemers een lagere functie kunnen aannemen en dan vallen onder de cao afbouw-regeling. Ze gaan dan niet in een keer achteruit in inkomen.

Intensief overleg vastgelopen

De FNV heeft samen met vakbonden De Unie, VCPS en DOOR sinds eind april intensief overleg gevoerd met APG. Maar na 5 rondes is er nu een definitief eindbod gekomen en wordt er dus niet meer verder gepraat. ‘We hadden de hoop dat we verder zouden komen in de onderhandelingen, maar we moeten het doen met het bod dat nu op tafel ligt’, zegt Pérez daarover. ‘Het woord is nu dus aan de leden.’

3500 werknemers

Bij APG werken in Nederland zo’n 3500 werknemers. De pensioenuitvoerder heeft kantoren in Heerlen en Amsterdam en voert de pensioenen uit voor onder meer de fondsen ABP en woningcorporaties.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.