FNV spreekt 34-urige werkweek af in nieuwe cao Achmea

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 20 december 2019

Vakbond FNV Finance heeft met vakbonden CNV en De Unie een onderhandelingsresultaat bereikt voor een nieuwe cao voor ruim 13.000 medewerkers van Achmea.

finance

In de cao zijn onder andere afspraken gemaakt over een aanpassing van de standaard werkweek van 36 naar 34 uur met behoud van het maandsalaris en structurele loonsverhogingen. Ook kunnen oudere medewerkers minder gaan werkena met behoud van 100% pensioenopbouw. Over de looptijd van twee jaar, gaan medewerkers in deze cao er bijna zeven procent op vooruit.

Meer grip op werk-privébalans

Zakaria Boufangacha, FNV-arbeidsvoorwaardencoördinator: ‘Minder werken tegen hetzelfde salaris zorgt er niet alleen voor dat het uurloon flink omhoog gaat, maar ook dat de combinatie van werk en privé makkelijker wordt gemaakt. Daarnaast zou dit meer ruimte kunnen geven voor collega's met kleine contracten om juist meer te werken voor een hoger uurloon. Een echte win-win voor alle werknemers. Dit willen we het komende jaar in meer cao's realiseren.’

Fulltime werkende medewerkers krijgen bij een verkorting van de standaard werkweek naar 34 uur  (per 1 januari 2021) een gelijkblijvend salaris. Omgerekend betekent dit een loonstijging van 5,88% voor medewerkers met een contract van 36 uur. Wanneer mensen niet korter gaan werken, omdat ze een contract van 34 uur of minder hebben, ontvangen zij dit percentage als een structurele loonsverhoging. Over 2020 ontvangen alle medewerkers een loonsverhoging van 1% .

Stap-terug-regeling

Ook heeft vakbond FNV met de overige vakbonden en Achmea afspraken gemaakt over een zogenaamde “stap-terug-regeling”. Hierdoor kunnen medewerkers van 60 jaar en ouder een stap terug doen in uren of functieniveau. Het salaris wordt dan in 3 stappen van 12 maanden afgebouwd naar het salaris dat hoort bij de nieuwe situatie. De pensioenopbouw blijft tijdens de afbouw 100%.

Aukje Falger, bestuurder FNV Finance: ‘Voor onze leden is dit een mooie afspraak om gezond de eindstreep te kunnen halen. Veel oudere medewerkers werken al hun hele leven in deze sector waar de werkdruk hoog is en veranderingen snel gaan. Hierdoor kunnen ze aan het einde van hun loopbaan een stapje terug doen zonder dat dit een groot effect heeft op hun komende pensioen. Daarnaast geeft het jongere medewerkers ook de kans door te stromen naar functies waarvan de kennis nog in huis is. Voor zowel de jongere als oudere medewerkers als Achmea zelf, is dat heel prettig.’

Minder verschil tussen flex en vast

Vorige week spraken vakbonden met Achmea – en een aantal andere grote verzekeraars – af om de verschillen tussen medewerkers in vaste dienst en mensen met een onzeker contract (flex) te verkleinen. Deze Werkcode, die onder andere over gelijke beloningen, toegang tot arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen gaat, moet binnen 3 jaar worden verwerkt in de cao’s. Afgesproken is dat tijdens de looptijd van deze cao afspraken worden gemaakt over de invoering.

Verder zijn de partijen het eens geworden over een verlenging van het huidig sociaal plan met anderhalf jaar tot medio 2022. In het huidig sociaal plan is de transitievergoeding gunstiger dan de nieuwe, wettelijke transitievergoeding in 2020.

De leden van de FNV kunnen binnenkort stemmen op het onderhandelaarsakkoord.