Zwaarwerkregeling: acties in bouwsector opgeschort, opnieuw overleg tussen minister en vakbonden

Overleg weer op gang dankzij inzet van de stakers

Door Redactie 8 oktober 2024

Actievoeren loont! Mede dankzij actievoerders in de bouw én werknemers met zware beroepen uit andere sectoren zoals de politie, metaal, havens en vervoer, is minister Van Hijum (SZW) weer in gesprek gegaan met ons. De inspanning van de actievoerders voor een permanente en verbeterde zwaarwerkregeling hebben geholpen, want het kabinet is misschien bereid om afspraken met vakbonden te maken over de regeling voor eerder stoppen bij zwaar werk.

We geven overleg met minister een kans, acties opgeschort tot 1 december

Nu er opnieuw overlegd gaat worden lijkt een goed resultaat misschien dichtbij, maar dat is niet zeker. We willen het overleg met de minister wél een kans geven. Daarom heeft de FNV Stakingsraad (kaderleden uit de actievoerende sectoren en bedrijven) besloten acties tot 1 december op te schorten. Mocht de minister toch niet bereid zijn goede afspraken te maken, dan moeten wij  alsnog de acties vanaf 1 december weer opstarten. Ook in de bouw.

Het belang is duidelijk

Zonder nieuwe wetgeving van de minister wordt een regeling om eerder te stoppen met zwaar werk onbetaalbaar. De minister moet de wet dus aanpassen.

Onze eisen:

• Een permanente regeling;
  • Het bedrag dat maximaal boetevrij aan een werknemer mag worden betaald als die werknemer voor zijn AOW-leeftijd stopt met werken, moet worden verhoogd;
  • Cao-partijen bepalen samen wat zwaar werk is.

Word lid of maak je collega lid

Opnieuw is duidelijk geworden dat een sterke vakbond onmisbaar is. En leden maken de vakbond: hoe meer leden, hoe meer kracht. Nog niet lid, word dan nu lid! Heb je een collega die nog geen lid is van de FNV? Nu is het moment, stuur een uitnodiging om lid te worden! Dat gaat snel en makkelijk via e-mail of WhatsApp