Vakbondsdemonstratie in Straatsburg: NEE tegen te lange onderaannemingsketens!

Bekijk de video van de demonstratie

Door Redactie 21 oktober 2024

Meer dan 700 deelnemers verzamelden zich 17 september in Straatsburg voor de poorten van het Europese Parlement. Hun eis: het beperken van te lange onderaannemingsketens. De demonstratie was georganiseerd door de Europese Federatie voor de Bouw en de Hout (EFBH) in nauwe samenwerking met de Europese Transportfederatie en de Federatie voor de Agrarische sector en was een groot succes! Meerdere Europarlementariërs lieten zich zien op ons podium.

Werkenden zijn in kwetsbare positie

In deze arbeidsintensieve sectoren werken mensen vaak in lange ketens van onderaanneming. De lange lijst aan onderaannemingsbedrijven maakt het overzicht op de werkplek minder transparant en brengt de werkenden (vaak arbeidsmigranten) in de keten in een kwetsbare positie. Onderzoek van de Commissie toont aan dat lange ketens van onderaanneming de positie van werkenden (zeker in grensoverschrijdende constructies) verslechterd. En dat uitzend- / bemiddelingsbureaus vaak een kwalijke rol spelen in dit spel.

Arbeidsmigranten aan het woord

Werkenden vanuit o.a. Noorwegen, Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en uiteraard ook uit Nederland zijn de situatie in hun sectoren zat. Na de demonstratie werden een aantal deelnemers uitgenodigd om het gesprek aan te gaan met diverse Europarlementariërs. Arbeidsmigranten uit verschillende landen, die werken in de (laagste) keten van de onderaanneming vertelden wat zij dagelijks ervaren.

Probleem van meerdere sectoren

De campagne is opgezet door de EFBH, maar de problemen met te lange onderaannemingsketens raken aan meer sectoren. Het rapport van de Commissie is een grote steun om de problemen met de te lange ketens aan te pakken. En die wil lijkt er te zijn bij de Europarlementariërs, en zelfs bij de EU werkgevers in de Bouw die zich hierover ook tegen de Commissie uitspreken.

“Te lange ketens van onderaanneming zijn technisch gezien niet nodig om het werk te doen” aldus de EU werkgevers in de Bouw.

Het kan beter, de campagne wordt dus vervolgd

Hoe lang ketens dan wel maximaal mogen zijn? Vakbonden zeggen: maximaal 3, maar er zijn zelfs landen waar de ketens al beperkt zijn tot maximaal 2 lagen van onderaanneming. Dus het kan! En de campagne gaat dus door!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.