Leden kunnen nu stemmen over nieuwe pensioenregeling Architecten

Of eerst de voorlichtingsbijeenkomst op 4 juli in Utrecht bijwonen

Door Redactie 26 juni 2024

Na een lange periode is op 1 juli 2023 de nieuwe pensioenwet (Wet Toekomst Pensioenen) in gegaan. Cao-partijen zijn de afgelopen jaren met elkaar in gesprek geweest om te kijken hoe we de nieuwe pensioenwet goed kunnen uitwerken. Die uitwerking is ons intussen gelukt, maar van een akkoord kunnen we uiteraard pas spreken nadat onze (gepensioneerde) leden (hierna: leden) in meerderheid met het resultaat instemmen!

Toelichting

Hieronder lees je de toelichting op de mogelijke nieuwe regeling, de raadpleging van onze leden en de mogelijkheid tot het bijwonen van een informatiebijeenkomst.

Belangrijkste wijzigingen in het nieuwe pensioenstelsel

FNV is voorstander van het nieuwe pensioenstelsel. Wil je meer weten over onze argumenten? Een uitgebreide toelichting vind je via onderstaande website: fnv.nl/goedpensioen

Hoe ziet de nieuwe pensioenregeling voor de Architectenbranche eruit?

Sociale partners hebben in overleg gezocht naar een regeling die zo dicht mogelijk ligt bij de huidige uitgangspunten en, voor zover mogelijk, gebruik maakt van de voordelen van het nieuwe pensioenstelsel.

De belangrijkste afspraken

De nieuwe pensioenwet gaat niet meer uit van een toezegging op het moment dat je met pensioen gaat (die helaas de laatste jaren vaak niet waargemaakt kon worden doordat grote buffers moesten worden aangehouden en aan strenge regels moest worden voldaan), maar van de premie en het rendement daarop gedurende de periode waarin je opbouwt. De vakbonden hebben zodanige afspraken gemaakt dat veel risico’s collectief worden opgevangen en de gelden in het nieuwe stelsel eerlijk worden verdeeld. Wat zijn de belangrijkste afspraken?

• Collectief ‘invaren’ (meenemen) van opgebouwde rechten;
  • Compensatie voor het afschaffen van de doorsneepremie;
  • Eerder mogelijk om het pensioen te verhogen;
  • Een solidaire invulling waarbij de kans op het verlagen van het pensioen klein blijft door onder andere het inzetten van de solidariteitsreserve;
  • De jongeren profiteren tegelijkertijd van een hoger verwacht pensioen doordat zij beter kunnen profiteren van hun lange beleggingshorizon;
  • Behoud regeling voor premievoortzetting bij arbeidsongeschiktheid;
  • Goed nabestaandenpensioen voor weduwen/weduwnaars en wezen;
  • Gelijkblijvende premie van 24,5% (werkgever blijft hier 55% van betalen);
  • De mogelijkheid om eerder, in deeltijd of later te stoppen blijft net als de mogelijkheid eerst hoger en lager pensioen uit te keren.

Verder blijven gelukkig ook veel dingen hetzelfde. Bijgaand tref je 3 documenten aan met een overzicht van de wijzigingen en een samenvatting van het transitieplan. Lees deze vooral even door aangezien we hebben geprobeerd de afspraken zo bondig en helder mogelijk voor jou op een rij te zetten.

Informatiebijeenkomst 4 juli in Utrecht

Voordat leden gaan stemmen, is er misschien behoefte is aan verdere toelichting en het kunnen stellen van vragen. Daarom is er op dinsdag 4 juli een informatiebijeenkomst in Utrecht.

• Donderdag 4 juli in het Centraal Vakbondshuis, Hertogswetering 159, Utrecht
  • Start 18.30 uur tot uiterlijk 20.00 uur

Wij zorgen -als je dat wenst- voor een warme maaltijd vanaf 17.30 uur.

Aanmelden

Wil je erbij zijn? Stuur een mail naar bouw@fnv.nl en geef aan of je gebruik wil maken van de warme maaltijd en eventuele dieetwensen.

Onze leden krijgen per e-mail een link naar het stemformulier. Ze kunnen stemmen tot en met 7 juli.