Beperk de vele ketens op de bouwplaats

Stem daarom op 6 juni over Europees Parlement

Door Redactie 25 maart 2024

Op 6 juni a.s. kunnen we naar de stembus om onze Europese vertegenwoordigers te kiezen. In Brussel kunnen we het verschil maken voor en met onze leden. De Bouw is een mooie sector om in te werken maar kent vele problemen, waaronder de lange complexe ketens van onderaanneming. Achter deze lange ketens verschuilen malafide bedrijven die vooral bezuinigen op de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden van de arbeidsmigranten en werkenden in de sector.

Steeds meer arbeidsmigranten

Het aantal EU-gedetacheerde arbeidsmigranten in Nederland stijgt, ook in de bouw. Dit zijn mensen die in Nederland werken, maar in dienst zijn bij een bedrijf uit een ander Europees land. Zij kunnen ook van buiten Europa komen, omdat ze een werkvergunning in een ander Europees land hebben gekregen. Goed zicht op de problemen waarmee zij te maken krijgen, ontbreekt door gebrekkige gegevens. En door het gebrek aan transparantie in de lange ketens van onderaanneming. Want op bouwplaatsen werken veel onderaannemers vaak tijdelijk mee, soms tot wel 9 lagen aan onderaanneming!

Dit zijn hun problemen

De problemen waar arbeidsmigranten mee te maken krijgen, zijn divers:

1. Inschaling in een verkeerde (te lage) loonschaal;
  2. Overschrijding van (sectorale en maximale) maximale arbeidstijden;
  3. Niet van wijziging betalen van overuren en/of ploegentoeslagen;
  4. Niet of onjuist betalen van reisuren en reiskosten;
  5. Slechtere arbeidsomstandigheden voor arbeidsmigranten dan voor medewerkers die rechtstreeks in dienst zijn.

Ook nadelig voor Nederlandse bouwvakker

Ook voor de Nederlandse bouwvakker is dit slecht nieuws, want dit zet druk op de arbeidsvoorwaarden in de sector en op de saamhorigheid. Plotseling werk je met een concurrent i.p.v. een collega die overigens hetzelfde wil als jij, n.l. gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde werkplek!

Ali vertelt

Ali is arbeidsmigrant en vertelt in deze video waar hij tegenaan loopt op zijn werk (Engels ondertiteld).

Europees probleem, Europese oplossing

Het probleem van de lange ketens van onderaanneming lossen we niet in Nederland alleen op, maar daarbij moeten we ook kijken naar Europa. Samen met collega’s uit heel Europa en met arbeidsmigranten zelf willen we dit probleem op de agenda zetten van de Brusselse politiek. FNV Bouwen & Wonen vindt dat het aantal ketens op een bouwplaats beperkt zou moeten worden naar maximaal 3 lagen. Volgens werkgevers is dit niet realistisch, maar andere landen om ons heen (zoals Spanje) regelen dit gewoon in de wet. Gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde werkplek moet weer de standaard worden en niet de uitzondering.

Ga stemmen op 6 juni

Daarom, de EU lijkt soms ver weg, maar vergeet dus niet te gaan stemmen op 6 juni. Samen kunnen we dit onderwerp hoger op de agenda zetten in Brussel. En samen met jouw collega's uit heel Europa zorgen we dat de werkenden in de Bouw niet vergeten worden.