Eerste 24-uursstaking voor cao Woondiensten groot succes

Corporatiemedewerkers in Drenthe en ZO/ZW Groningen leggen hun werk neer

Door Redactie 12 januari 2024

Voor de kerstvakantie lieten we je al weten dat we in het nieuwe jaar over zouden gaan tot stakingen. Gisteren, donderdag 11 januari, was de eerste regionale 24-uurs staking een feit. Zo’n 200 medewerkers van woningcorporaties in Drenthe en ZO/ZW Groningen legden het werk een hele dag neer. In Assen, voor de deur bij Actium, lieten zij zich registreren als staker.

Reeks van regionale stakingen

Met deze eerste 24-uursstaking is een reeks van regionale stakingen van start gegaan. Waar en wanneer die stakingen precies zijn, wordt kort van tevoren bekend. Dit om het effect van de acties zo groot mogelijk te laten zijn. Elke week wordt er op maandagavond een online workshop ‘Actievoeren en Staken voor Beginners’ georganiseerd. De vakbondsleden die op dat moment op korte termijn ‘aan de beurt’ zijn, worden voor de workshop uitgenodigd. De stakingsoproep volgt dan kort daarna. In de workshop krijg je informatie over het actierecht in Nederland. Over jouw rechten en plichten. En op welke wijze jouw actie het meest succesvol is.

Acties gaan door!

Afgelopen dinsdagochtend (9 januari) zijn wij benaderd door Aedes met het verzoek om weer met elkaar aan tafel te gaan. Uiteraard zijn wij bereid om het gesprek met werkgevers te hervatten. Maar aangezien we niet weten wat werkgevers te bieden hebben, zullen de acties gewoon doorgaan.

Juist nu is het belangrijk dat corporatiemedewerkers hun stem laten horen! De FNV, CNV Vakmensen en De Unie zetten de strijd voor koopkrachtherstel en -behoud dan ook onverminderd voort.

Een afspraak voor overleg wordt op korte termijn gepland. Uiteraard houden we jullie van het vervolg op de hoogte.

Materiaal om te delen

De vakbonden hebben materiaal laten ontwikkelen om onze boodschap duidelijk over te brengen. Van drie afbeeldingen zijn er posters (A3-formaat), kaarten (A5-formaat) en cartoons beschikbaar.

Je kunt het materiaal downloaden en gebruiken. Print de posters of kaarten in ‘fullcolour’ en hang ze op in de kantine. Of deel ze met collega’s.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.