Derde onderhandelingsronde cao hoveniers

Het loonbod van werkgevers is voor ons nog veel te mager

Door Redactie 10 oktober 2024

De derde cao hoveniers onderhandelingsronde was op 9 oktober. Het loonbod van werkgevers is voor ons nog veel te mager.

Cao nieuws.

Loonbod werkgevers

De werkgevers bieden:

• Een looptijd van 21 maanden (van 1 oktober 2024 tot 1 juli 2026).
  • Loonsverhoging:
    • Per 1 januari 2025: 2%
    • Per 1 juli 2025: 1,5%
    • Per 1 januari 2026: 1,5%

Zoals jullie weten, streven wij naar koopkrachtbehoud (APC) en koopkrachtverbetering. Voor ons is het loonbod van de werkgevers nog veel te mager.

Goede stappen

Er zijn goede stappen gemaakt op een aantal onderwerpen zoals:

• Van de seniorenregeling, inclusief een uitbreiding ervan, en een nieuwe RVU in 2025. Dit alles kost extra premie, als we de seniorenregeling niet willen verzwakken. De huidige premie voor de seniorenregeling is verdeeld over 75% premie werkgevers en 25% premie werknemers. Het ziet ernaar uit dat werkgevers bereid zijn dezelfde premieverdeling te accepteren, zelfs bij een hogere premie, in plaats van hun eerdere voorstel om het werknemersdeel te verhogen naar 50%.
  • De reiskostenvergoeding. Wij willen de fiscaal-maximale vergoeding afspreken (€ 0,23 per km in 2024) en de maximale dagvergoeding afschaffen. Werkgevers willen wel € 0,23 afspreken (geen verhoging in 2025). Ze zijn echter niet bereid de maximale dagvergoeding af te schaffen, maar wel om deze te verhogen. Wat dat precies inhoudt, hebben werkgevers nog niet aangegeven.

Twee online bijeenkomsten

Er is veel discussie aan de cao-tafel. Wil je meer weten over de verschillende standpunten aan de cao-tafel over loon, seniorenregeling, RVU, en reiskostenvergoeding, maar ook over consignatievergoeding, het in- en uitladen van gereedschappen, functiewaardering (interieurbeplanters), en al onze andere cao-voorstellen? We organiseren twee online bijeenkomsten om de stand van zaken in de onderhandelingen met jullie te bespreken en daarnaast vooral te horen wat jullie ervan vinden! Iedereen is welkom, leden en niet-leden.

Aanmelding

Meld je aan voor een van de twee online bijeenkomsten over de stand van zaken in de cao-onderhandelingen op:

• Woensdag 16 oktober: 19.00 tot en met 20.00 uur
  • Dinsdag 22 oktober: 19.00 tot en met 20.00 uur

Na je aanmelding ontvang je de toegangslink naar de online bijeenkomst.

Meld je aan

Samen staan we sterk(er), word lid!

Hoe meer leden, hoe sterker we staan bij de onderhandelingen. Ben je nog geen lid? Meld je dan aan via onze website. Een nieuw lid betaalt de eerste 4 maanden slechts € 25,-.

Word lid van de FNV