Tweede cao-ronde Hoveniers

Veel besproken, maar nog geen loonbod

Door Redactie 24 september 2024

Op 18 september hebben we voor de tweede keer onderhandeld over jouw nieuwe cao. Werkgevers hebben nog geen loonbod gedaan. Ze willen eerst de andere punten afwachten. We hebben wel heel veel besproken. Alle cao-voorstellen zijn aan de orde geweest. In dit nieuwsbericht lees je een aantal belangrijke onderwerpen.

Update cao

Loon

Wij willen APC (Automatische Prijscompensatie) om altijd inflatie te compenseren in de loonsverhoging. Werkgevers weigeren dit, hoewel de cao-hoveniers al redelijk in lijn zijn met de inflatie. Naast koopkrachtbehoud willen we ook verbetering, met een structurele loonsverhoging van € 100 bruto per maand. Werkgevers stellen dat een stevig loonbeleid nu niet nodig is en doen later pas een loonbod. Wij vinden dat het juist nú tijd is voor een goede loonsverhoging, met behoud én verbetering van koopkracht.

Reiskosten

Wij willen in de cao vastleggen dat altijd het fiscaal maximale bedrag per kilometer wordt vergoed, maar werkgevers willen dit niet automatisch afspreken. Ze stellen wel € 0,23 per kilometer (het maximum in 2024) voor in plaats van de huidige € 0,22. Wij willen ook de maximale dagvergoeding afschaffen, zodat alle gereden kilometers worden vergoed, maar werkgevers zijn hiertegen.

Seniorenregeling

De seniorenregeling (80-90-100) leidt tot een financieel tekort en is te duur om ongewijzigd voort te zetten, doordat meer hoveniers deelnemen. Werkgevers en vakbonden willen de regeling behouden, maar moeten een oplossing vinden voor het tekort. Daarnaast willen we de regeling uitbreiden met een extra vrije dag vanaf drie jaar voor AOW-leeftijd. We hebben mogelijke oplossingen besproken en praten hier de volgende ronde verder over.

RVU

Daarnaast willen we ook opnieuw een RVU (Regeling Vervroegd Uittreden) afspreken in de hovenierssector. De RVU-regeling in de hovenierssector stond niet in de cao (dat wilden de werkgevers een paar jaar geleden niet in de cao afspreken), maar we konden RVU wel met elkaar afspreken als onderdeel van een groot projectplan in de hovenierssector over Duurzame Inzetbaarheid (het zgn. MDIEU-plan). Dit MDIEU-project inclusief RVU loopt tot 1 oktober. We hebben via deze weg 75 hoveniers kunnen helpen met de RVU. We willen nu een vervolg MDIEU-plan indienen met RVU zodat we nóg meer hoveniers kunnen helpen eerder uit te treden. En landelijk zijn we acties aan het voeren om de RVU ook na 2025 te behouden, en dan wél met een hogere uitkering dan de huidige magere RVU-uitkering. Lees meer over onze acties.

Consignatievergoeding

De consignatievergoeding is al jaren een probleem. Veel werkgevers betalen alleen als er daadwerkelijk gewerkt wordt, niet voor het bereikbaar zijn. Dat is onacceptabel. We hebben dit al meerdere keren aangekaart en willen nu dat elke ingeroosterde consignatiedienst een vergoeding krijgt, ongeacht of er gewerkt is. Bereikbaar zijn in privétijd moet altijd worden vergoed.

In- en uitladen gereedschappen

In- en uitladen van gereedschappen is voor ons gewoon betaalde werktijd. Het huidige cao-artikel moet wat ons betreft geschrapt worden, zodat er geen twijfel meer kan bestaan dat in- en uitladen gereedschappen betaalde werktijd is. Werkgevers willen het cao-artikel herschrijven. We wachten eerst hun tekstvoorstel af.

Functiewaardering

Werkgevers en vakbonden willen onderzoek naar de actualisering van de functiewaardering, te beginnen met de functie van interieurbeplanter. We missen een functie tussen servicemedewerker (groep 3) en teamleider (groep 5). Het onderzoek gebeurt samen met deskundigen, waaronder van de FNV. Vooraf willen we een garantieregeling en een bezwaar- en beroepsprocedure afspreken om eventuele zorgen over effecten weg te nemen.

Opzegtermijnen

Werkgevers pleiten voor langere opzegtermijnen voor vertrekkende werknemers, maar wij vinden dit een belemmering voor hun vrijheid om ander werk te zoeken. In de vorige cao zijn de opzegtermijnen al verlengd, wat voldoende ruimte biedt voor werkgevers om vervangers te regelen. De krapte op de arbeidsmarkt mag niet op de vertrekkende hovenier worden afgewenteld.

Dagvenster vanaf 05.00 uur

Werkgevers willen de normale bedrijfstijd vanaf 05.00 uur laten beginnen in plaats van 06.00 uur om aan klantwensen te voldoen. Wij vinden dit slecht, omdat werknemers die om 05.00 uur beginnen, een toeslag voor bezwarende uren verdienen. Deze uren beschouwen we niet als normale bedrijfstijd.

Derde onderhandelingsronde

De volgende derde onderhandelingsronde is op woensdag 9 oktober. We houden je op de hoogte.