Nieuwe tekst cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten nu beschikbaar!

"Enige vooruitgang beter dan geen"

Door Redactie 19 september 2024

Na intensieve onderhandelingen en een nipte meerderheid van FNV-leden die instemden met het eindbod, is de nieuwe cao voor Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten nu officieel. Deze cao loopt van 1 mei 2024 tot en met 31 oktober 2025, met terugwerkende kracht. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het aanpassen en finaliseren van de cao-tekst.

Lees de nieuwe cao-tekst

Zijn we tevreden met het resultaat?

Hoewel het loonbod een verbetering betekent, reflecteert het niet volledig de hoge inflatie van de afgelopen jaren. Vele leden voelden zich teleurgesteld door de beperkte loonstijging, maar erkenden dat enige vooruitgang beter is dan geen. De werkgevers benadrukken dat de economische omstandigheden in de sector uitdagend blijven, met geringe marges en bescheiden winsten, wat volgens hen de ruimte voor verbeteringen beperkte.

Hoofdlijnen van de nieuwe cao:

• Looptijd: 18 maanden, van 1 mei 2024 tot 31 oktober 2025.
  • Loonsverhogingen: een verhoging van 4% per 1 mei 2024 en 3,6% per 1 mei 2025.
  • Jaarurenmodel aanpassingen:
    - De bandbreedte wordt aangepast van +/- 100 uren naar +/- 80 uren.
    - Vanaf 1 januari 2025 is er één uniform moment van afrekening: op 1 januari.
    - De cao-tekst rond het jaarurenmodel wordt aangepast voor een heldere en uniforme toepassing binnen alle Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten.

Doe mee en versterk onze positie!

Deel dit nieuws met je collega's en nodig hen uit om lid te worden van FNV. Samen staan we sterker en kunnen we betere resultaten bereiken in de toekomst. Discussieer over het belang van de vakbond en hoe lidmaatschap kan bijdragen aan sterke arbeidsvoorwaarden. Nog geen lid? Word nu lid van FNV en laat je stem horen!

Sluit je aan bij FNV