Eindbod werkgevers voor nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten

Breng je stem voor 3 juni uit!

Door Redactie 16 mei 2024

Op 13 mei onderhandelden we voor de derde keer over een nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten (AB). We hebben vooral uitvoerig gesproken over het loonbod. Helaas stellen we vast dat de werkgevers geen extra ruimte hebben om tot een beter loonbod te komen. Het laatste woord is aan onze leden om over het laatste eindbod te stemmen! Doe mee en stem voor 3 juni!

Stem over het eindbod cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten

Eindbod werkgevers Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten

Dit zijn de hoofdlijnen van het eindbod van de werkgevers:

De looptijd is 18 maanden, van 1 mei 2024 tot en met 31 oktober 2025.

• Loonsverhoging per 1 mei 2024 met 4%
  • Loonsverhoging per 1 mei 2025 met 3,6%

Het jaarurenmodel wordt als volgt aangepast:

• De bandbreedte van het jaarurenmodel wordt van +/- 100 uren gewijzigd in +/- 80 uren.
  • Per 1 januari 2025 komt er één uniform afrekenmoment, te weten 1 januari.
  • De cao-tekst van het jaarurenmodel zal worden aangepast ten behoeve van een eenduidige toepassing van de regeling bij alle AB’s.

Wat vinden wij?

• Wij vinden het huidige loonbod te laag ten opzichte van onze eigen inzet. Wij wilden een structurele verhoging van de salarissen en de salarisschalen met 6,5% per 1 mei 2024 om de inflatieachterstand die is opgelopen sinds oktober 2021 te repareren.
  • Daarnaast hadden wij voorgesteld om een structurele koopkrachtverbetering op te nemen van €75 bruto per maand per 1 mei 2024. Helaas was dat laatste onbespreekbaar en vonden de werkgevers dit ongepast gezien de marktomstandigheden.
  • Ook op andere punten hebben we weinig kunnen binnenhalen, waaronder een structurele RVU-regeling, het verbeteren van de privé-werkbalans en het herintroduceren van de zaterdagtoeslag van 50%.

Pittige onderhandelingen

De onderhandelingen waren wederom uitdagend, omdat wij als FNV samen met de cao-commissie stevig in de wedstrijd zaten. Gelukkig hebben we constructief samengewerkt met de onderhandelingsdelegatie van CNV, die het ook belangrijk vond dat FNV weer als cao-partij zou meedoen. Mede door de druk vanuit de vakbonden hebben de werkgevers van AB op 13 mei toch een substantiële stap gedaan om alsnog tot een eindbod voor de cao te komen. Alleen is het in onze ogen nog steeds te weinig en kunnen we niet anders dan dit als eindbod aan jullie voorleggen.

De leden hebben het laatste woord!

We hebben samen met onze delegatie onze uiterste best gedaan, maar het is nu aan de leden om te stemmen over dit eindbod. Het is belangrijk om te weten dat wij de vorige cao niet ondertekend hebben, omdat de leden het eindbod vorig jaar hadden verworpen. Helaas is het toen niet gelukt om acties te organiseren en hebben wij onze conclusies getrokken. Realiseer je bij het stemmen goed dat bij een afwijzing van de cao je in actie moet komen om alsnog tot betere afspraken te komen. Stemmen kan tot maandag 3 juni.

Breng je stem uit!

Ben je nog geen lid? Als je NU lid wordt, kan je ook stemmen!

Samen staan we sterk, word lid van de FNV!

De vakbond moet keihard strijden voor een goede cao of sociaal plan. Ook in de sector Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten is dat niet anders en zullen we samen met leden ons moeten inzetten voor bijvoorbeeld een goede cao. Het is van groot belang dat ook jouw collega’s lid worden van de vakbond, want samen staan we sterk! Nodig jouw collega uit om lid te worden en verdien zelf een tientje!.

Contact

Heb je nog vragen of suggesties ten aanzien van de cao-onderhandelingen, mail dan naar jeroen.brandenburg@fnv.nl, bestuurder FNV Agrarisch Groen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.