Overleg met Royal FloraHolland blijft lastig

Door Redactie 30 mei 2024

Op 15 mei was de zesde onderhandelingsronde voor de nieuwe cao Royal FloraHolland (RFH). De onderhandelingen blijven nog steeds een complexe puzzel. Op een groot aantal punten hebben we overeenstemming, maar het blijft lastig om een doorbraak te forceren over de loonsverhoging en de cao-looptijd.

overleg met Royal Flora over nieuwe cao blijft lastig

RFH streeft naar financiële stabiliteit en efficiëntie in 2024

We hebben van David van Mechelen (CFO RFH) een toelichting gekregen over het jaarverslag van 2023 en de verwachtingen voor 2024. RFH heeft vorig jaar 17 miljoen euro verlies genoteerd. Dat betekent dat ze haar huishoudboekje weer op orde moet brengen. RFH wil het jaar 2024 zonder verlies afsluiten, maar dat is een uitdaging omdat de omzet in het tweede kwartaal wederom tegenvalt door minder aanbod op de veiling en lagere verkoopresultaten.

RFH wil de komende jaren haar positie verbeteren door kostenbesparingen en efficiënter werken. Momenteel is de directie bezig om de organisatie door te lichten om te kijken waar zij besparingen kunnen realiseren onder de noemer “Fit to Future”. De directie richt zich vooral op activiteiten buiten de logistieke processen. De OR en vakbonden zullen tijdig worden geïnformeerd en zullen later in het jaar praten over het sociaal plan, dat namelijk afloopt per 31 december 2024.

Gevolg standpunt RFH voor het cao-overleg

RFH geeft aan dat er beperkte (loon)ruimte is gezien de huidige bedrijfsomstandigheden. Zij willen een cao afsluiten voor 24 maanden, van 1 april 2024 t/m 31 maart 2026. RFH wil graag  rust en ook financiële zekerheid voor deze periode. Deze uitgangspunten maken het cao-overleg niet makkelijk.

Wat is het huidige voorstel van RFH?

• Een loonbod van 3% per 1 april 2024 en 3% per 1 januari 2025.
  • Een cao-looptijd van 24 maanden: 1 april 2024 t/m 31 maart 2026.
  • Koudetoeslag voor een beperkte groep medewerkers, die minimaal 50% van de gewerkte tijd op jaarbasis en 3 uur aaneengesloten (exclusief pauzes) per dag in een gekoelde ruimte werken met een temperatuur lager of gelijk aan 8°C.
  • Een bruto toeslag van € 26,56 per maand bij een fulltime dienstverband (gebaseerd op €0,18 per uur).
  • Verhoging van de reiskostenstaffel vanaf 5 km tot max 50 km enkele reis tegen € 0,23 per km

Helaas wil RFH geen APC-regeling (automatische prijscompensatie) met ons afspreken en tijdens deze cao-periode de groei in de schaal niet verbeteren. Kortom, RFH heeft op een aantal punten bewogen, maar het is in onze ogen nog niet genoeg.

Wat vinden wij van de RFH-voorstellen?

Het overleg verloopt constructief, maar we zijn het nog niet eens over:

De werkgevers willen een looptijd van 24 maanden, maar wij willen een looptijd van 12 maanden

• Het huidige loonbod is te laag ten opzichte van onze loonseis van 7% loonsverhoging per 1 april 2024 en inclusief automatische prijscompensatie (APC) met een looptijd van 1 april 2024 t/m 31 maart 2025.
  • Wij blijven vasthouden aan een stevige loonsverhoging om de inflatie te compenseren en de koopkracht van de medewerkers te vergroten.
  • Ze willen nog niet praten over een groei in de schaal. Wij vinden dat de huidige groeischaal te lang duurt; we willen deze in de nieuwe cao verkorten.

Wij willen de reiskostenstaffel verhogen naar maximaal 50 km enkele reis en € 0,23 per km, waarbij je vanaf 0 km enkele reis al een kilometervergoeding krijgt.

We zijn het wel al grotendeels eens over:

We zijn voorzichtig positief over het opnemen van de koudetoeslag, maar we hebben discussie over de grootte van de groep die hier aanspraak op kan maken.

We zijn blij met het akkoord van RFH waarbij ze het eens zijn met de eis van 4 weken aaneengesloten vakantie los te laten.

We zijn voorzichtig postief over het verlengen van de RVU-regeling. Liever hebben we een structurele oplossing voor zwaarwerk.

We hebben al een akkoord over de uitkering op basis van het wettelijk aanvullend geboorteverlof tot 100% van het maximaal dagloon in plaats van 70%.

We hebben ook over andere punten gesproken, maar we zijn er pas uit als we een deal hebben op alle punten. De leden van de vakbonden hebben het laatste woord in de beslissingen.

Wat vinden onze kaderleden?

Woensdagavond 15 mei hebben wij uitgebreid gesproken met de kaderleden van de FNV en CNV. Zij vinden het huidige loonbod in combinatie met de looptijd te laag. Zij vinden dat RFH het loonbod flink moet verhogen om de hoge inflatie van de afgelopen jaren te compenseren. Ook zijn de kaderleden kritisch over het voorstel van RFH om een koude toeslag te introduceren en met name over de reikwijdte van de doelgroep. We horen dat meerdere medewerkers het werken in de kou als zwaar ervaren, met name het in- en uitrijden van de koelcellen. Kaderleden vinden dat we onze uitgangspunten moeten vasthouden en op 19 juni een allerlaatste poging moeten doen om tot een cao te komen.

Crisisteam verlof- en feestdagen

Er is op dit moment nog steeds veel onduidelijkheid en frustratie over het registreren van arbeidstijden en verlofuren via de systemen Ortec en Protime. We hebben een paar weken geleden afgesproken dat er een crisisteam (de ‘Taskforce’) komt om de nieuwe verlof- en feestdagrekenregels te herzien. RFH erkent de frustraties en boosheid van medewerkers en is nu samen met de arbeidstijdendeskundige van de FNV bezig met het inventariseren en analyseren van de problemen en klachten. Wij roepen jullie dan ook op om eventuele klachten aan Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen, te mailen en/ of aan je teammanager te melden. Wij hebben RFH gevraagd om uiterlijk 1 juli 2024 met oplossingen c.q. correcties te komen.

Hoe nu verder met de onderhandelingen?

De zevende onderhandelingsronde zal plaatsvinden op 19 juni (in plaats van 30 mei) met als ultieme doel om te komen tot een nieuwe cao RFH. Maar uiteindelijk hebben de vakbondsleden het laatste woord!

Samen sterk

Een goede cao krijg je niet cadeau. Wij hebben jouw steun nodig om een cao-akkoord te bereiken dat aansluit bij jullie wensen. Hoe meer leden zich actief inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Het is belangrijk dat meer mensen bij Royal FloraHolland lid worden. Alleen op die manier versterken we onze positie in de onderhandelingen. En ook niet onbelangrijk: alleen leden mogen stemmen op het eindbod voor de nieuwe cao!

Nodig je collega uit