Werkgevers Hoveniers terughoudend op onze cao-voorstellen

Update tweede cao-onderhandelingsronde van 15 mei

Door Redactie 16 mei 2023

Op 15 mei zaten we voor de tweede keer aan tafel om met werkgevers te onderhandelen over jouw nieuwe cao Hoveniers. De werkgevers hebben tijdens dat gesprek voor het eerst gereageerd op onze cao-voorstellen. Al snel werd duidelijk dat ze onze voorstellen voorlopig niet accepteren.

erkgevers Hoveniers terughoudend op onze cao-voorstellen

Belang loonsverhoging en reiskostenvergoeding voor Hoveniers

Jullie hebben ook last van de inflatie. Daarom vinden wij het heel belangrijk om met werkgevers een goede loonsverhoging af te spreken. Ook benadrukten we bij werkgevers het belang van een verhoging van de reiskostenvergoeding. Die is essentieel om de benzinekosten te dekken en de sector aantrekkelijk te houden voor huidige en toekomstige werknemers.

Werkgevers willen alleen verslechteringen

We hebben negatief gereageerd op enkele voorstellen van de werkgever, die leiden tot verslechteringen. Een van die voorstellen is het invoeren van een wachtdag bij ziekmelding.

Stand van zaken poll over de vakantietoeslag

Tijdens de eerste onderhandeling op 26 april deden werkgevers een voorstel voor de vakantietoeslag. Die wordt nu 1 keer per jaar in mei betaald. Werkgevers willen voor degene die dat wensen, de vakantietoeslag naar een maandelijkse betaling laten omzetten. Wij hebben via een poll over de vakantietoeslag gevraagd wat jullie daarvan vinden. Van de 191 stemmers zou slechts 9% gebruik maken van de mogelijkheid de vakantietoeslag maandelijks uit te laten betalen. Dat hebben we de werkgevers tijdens het tweede gesprek laten weten.

Hoe nu verder?

De derde onderhandelingsronde staat al snel gepland, namelijk op donderdag 25 mei. We hopen dan onze andere voorstellen te bespreken. Zoals verbetering van de seniorenregeling, een betere beloning voor consignatiediensten en een verhoging van de bijdrage voor de aanvullende ziektekostenverzekering. Zie ook het tijdspad naar jouw nieuwe cao.

Check jouw gegevens in MijnFNV

Over het verloop van de onderhandelingen houden we jou als FNV-lid op de hoogte. Check daarom of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen staan we sterker, word lid!

De vakbonden strijden samen met de leden voor jouw nieuwe cao Hoveniers. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond. Het is dus belangrijk dat zoveel mogelijk  medewerkers lid worden van een vakbond. Samen staan we sterker! Ben je nog geen FNV-lid?

Sluit je aan

Contact of opmerkingen

Heb je vragen of opmerkingen? Mail dan naar Monique Daamen, bestuurder FNV Agrarisch Groen

Meer informatie over het cao-traject Hoveniers