Loonbod werkgevers Agrarische Bedrijfsverzorging veel te laag

Werkgevers moeten met beter bod komen

Door Redactie 27 januari 2023

Op donderdag 19 januari was het tweede cao-overleg voor de nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorging. Belangrijkste onderwerp op de agenda was jouw loon. Wij vinden het loonbod van werkgevers van 2,8% echt te weinig om verder te onderhandelen. Op 14 februari praten we verder.

Werkgevers agrarische bedrijfsverzorging bieden een te laag loon

Meer loon nodig voor compensatie inflatie

Werkgevers zeggen dat het loonbod het uiterste is wat ze kunnen doen, doordat het mandaat van hun achterban 5% is. FNV Agrarisch Groen en CNV vinden dit loonbod niet voldoende. Werkgevers moeten terug naar hun achterban om tot een beter loonbod te komen.

Inflatie

In 2022 was de inflatie 10%, maar de loonverhoging in jullie sector was over 2022 slechts 3,25%. Over het jaar 2022 gaan jullie er gemiddeld 6,75% op achteruit. Hierbovenop komt nog de verwachte inflatie van 4% over 2023. In totaal gaan jij en je collega's er dus 10,75% op achteruit. Om dit te voorkomen zou de loonsverhoging dus minimaal 10,75% moeten zijn om er niet op achteruit te gaan.

Vervolg onderhandelingen

Op 14 februari staat het volgende overleg gepland. Hopelijk komen de werkgevers met een beter loonbod voor jouw cao! We gaan dan ook verder praten over de Regeling Vervroegd Uittreden (de RVU). De discussie over andere onderwerpen is afhankelijk van het loonbod en de loonruimte aan werkgeverszijde.

Check jouw gegevens in MijnFNV

Over het verloop van de onderhandelingen houden we jou als FNV-lid op de hoogte. Check daarom of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject? Mail dan Jeroen Brandenburg, onderhandelaar FNV Agrarisch Groen of Cindy Spierings, bestuurder FNV Agrarisch Groen.

Samen staan we sterker, word lid!

De vakbonden strijden samen met de leden voor jouw nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond. Het is dus belangrijk dat zoveel mogelijk  medewerkers lid worden van een  vakbond. Samen staan we sterker!  Ben je nog geen FNV-lid?

Sluit je aan