Stand van zaken bij Plantion

Niet uitgenodigd voor cao-overleg, wél melding NCP

Door Redactie 21 september 2022

Plantion heeft FNV en CNV nog niet uitgenodigd voor een cao-overleg dit najaar. Maar we doen alles om toch een plek aan de cao-tafel te kunnen krijgen en op te komen voor jouw belangen.

bloembollen

Geen uitnodiging

Op 19 augustus hebben we Plantion gevraagd ons uit te nodigen voor de komende cao-onderhandelingen. Plantion heeft op 5 september gereageerd. Niet met een uitnodiging. Maar wel met de vraag dat FNV en CNV doorgeven hoeveel leden wij bij Plantion hebben. We hebben een percentage genoemd, maar uiteraard geen verdere gegevens. Dat mag ook niet volgens de AVG. Wij hebben op dinsdag 20 september weer een brief naar Plantion gestuurd. De belangrijkste punten staan hieronder.

Huidige cao alleen met AVV

De huidige cao loopt van 1 oktober 2021 tot 31 december 2022 . Deze cao is destijds afgesloten met Alternatief voor vakbond AVV. Dus FNV en CNV.

In onze brief maken we duidelijk waarom aansluiten bij het overleg belangrijk is.

Nieuwe pensioenregeling een verslechtering

Onlangs is een nieuwe pensioenregeling bij Plantion afgesproken. De huidige pensioenregeling bij BPL stopt op 31 december. En wij hebben begrepen dat jullie overgaan naar een beschikbare premieregeling via Zwitserleven.

Plantion meldt in de pensioenpresentatie dat deze regeling beter is dan BPL. Maar dat is niet zo:

• je kunt de twee regelingen niet vergelijken oftewel appels met peren
  • het beleggingsrisico wordt in deze regeling bij jullie neergelegd.
  • je moet het opgebouwde kapitaal bij het bereiken van de pensioenleeftijd omzetten naar pensioenrechten.

We vinden het jammer dat deze keuze reeds is gemaakt.

Stand van zaken Melding bij het NCP (Nationaal Contact Punt)

Na het afgelopen cao-traject hebben wij Plantion laten weten het oneens te zijn met hoe wij zijn uitgesloten aan de cao-tafel. Vervolgens hebben wij in januari een melding gedaan bij het NCP (Nationaal Contact Punt)  voor een vermeende schending van de OESO richtlijnen. De hoorzitting bij het NCP was op 27 juli hadden wij. Het is nog afwachten hoe deze procedure gaat verlopen. Plantion gaat blijkbaar op 22 september ook naar de hoorzitting om hun kant van het verhaal toe te lichten.

FNV en CNV Vakmensen blijven voor jouw belangen opkomen!

Kortom, het is nog onduidelijk wat de uitkomsten van deze gesprekken worden. We hopen dat Plantion zich realiseert dat zij niet zomaar FNV en CNV Vakmensen kan negeren. Zodat wij namens jullie weer zullen onderhandelen over een nieuwe cao ingaande per 1 januari 2023.

Wij blijven natuurlijk voor jouw belangen opkomen, ook al zijn we geen cao-partij bij Plantion. Jij kunt als vakbondslid altijd hulp en advies krijgen van FNV.

Meer weten?

Heb je vragen of opmerkingen over de stand van zaken bij Plantion? Dan kan je ons bereiken via.

Jeroen Brandenburg
FNV Agrarisch Groen