Plantion wil nog steeds niet met FNV en CNV onderhandelen

Door Redactie 18 oktober 2022

Helaas moeten wij vaststellen dat Plantion nog steeds niet bereid is om FNV en CNV Vakmensen voor het volgende cao-traject uit te nodigen.

Plantion nog steeds niet bereid om met FNV te onderhandelen

Onredelijke eis Plantion

Op 3 oktober ontvingen wij een brief van de directie van Plantion als reactie op onze brief van 20 september. In deze brief eist Plantion van ons een accountantsverklaring. FNV en CNV zouden beide apart moeten opgeven hoeveel leden ze hebben die werken bij Plantion. Wij vinden dit een onredelijke eis. In onze brief van 17 oktober reageren wij dat wij niet kunnen en willen ingaan op deze eis van Plantion. We houden ons aan de AVG-regels. En zijn niet verplicht inhoudelijk op hun gegevensverzoek in te gaan.

Klachtenprocedure bij NCP

Wij gaan nu de klachtenprocedure bij het NCP (Nationaal Contact Punt) afwachten. En beraden ons dan over vervolgstappen. Wij betreuren deze gang van zaken. Maar blijkbaar wil jullie werkgever liever met een niet-onafhankelijke vakbond onderhandelen.

Deze stap van Plantion staat ook haaks op de goede verstandhouding die wij met Royal FloraHolland (RFH) hebben. Inmiddels zijn wij wel gestart met de cao-onderhandelingen bij RFH. Ook jullie aandeelhouder.

FNV blijft voor jouw belangen opkomen!

Wij hopen dat Plantion beseft dat zij niet zomaar FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen kan negeren. En dat we op basis van deze stap in het najaar weer worden uitgenodigd voor het cao-overleg bij Plantion. Wij blijven voor jouw belangen opkomen. Ook al zijn we geen cao-partij bij Plantion. Jij kunt als vakbondslid altijd hulp en advies krijgen van de FNV.

Samen sterker

Ook nu blijkt hoe belangrijk het is dat meer collega’s bij Plantion lid zijn van de vakbond. Hoe groter het aantal vakbondsleden, hoe sterker we in de onderhandelingen met de werkgever staan. En hoe beter jouw cao zal zijn. Is jouw collega nog geen lid van de FNV? Overtuig hem/haar dan van het nut van het lidmaatschap en verdien zelf een tientje.

Nodig je collega uit

Meer weten?

Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Check in MijnFNV of jouw gegevens goed staan. Ook kun je daar aangeven welke mailingen je wilt ontvangen.

Check je gegevens