Voorkom werkstress met deze tips!

Week van de Werkstress 16 - 20 november

Door Redactie 12 november 2020

Stress op het werk komt ook in de agrarische sector voor. Door een hoge werkdruk in piekperiodes of omdat er meer werk is dan verwacht. Bijvoorbeeld nog even meer boerenkool proberen te oogsten, omdat de vraag van de supermarkten opeens veel groter is. Of je wilt het gras maaien voordat de regen komt. Onder hoge druk werken, kan werkstress opleveren en ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid veroorzaken.

Voorkom werkstress met onze tips

In 2019 was 21% van het verzuim gerelateerd aan psychische klachten. Volgens Stigas stijgt het verzuim in de agrarische sector. Werkstress is een groeiend probleem en daarom besteden we er deze week extra aandacht aan.

Wanneer is sprake van werkstress?

Een korte periode van (hoge) werkdruk hebben is geen probleem. Bijna iedereen heeft genoeg veerkracht om daarmee om te gaan. Maar een lange tijd achter elkaar hoge werkdruk ervaren, is niet gezond. Het kan leiden tot slapeloosheid, verhoogde bloeddruk, een burn-out of hart- en vaatziekten. Te hoge werkdruk leidt er eindelijk toe dat je niet meer kan werken. In dat geval spreken we van werkstress.

Hoeveel werkdruk heb jij? Doe de FNV Sneltest Werkdruk!

Te hoge werkdruk is vaak een kwestie van structureel te veel werk in te weinig tijd. Dit kan leiden tot grotere vermoeidheid en daarmee tot meer behoefte om uit te rusten. Wij hebben de FNV Sneltest Werkdruk ontwikkeld. Deze test geeft je een beeld van de werkdruk in jouw werksituatie. Doe nu de sneltest werkdruk en je weet direct of jouw werkdruk te hoog is. Wanneer nodig krijg je een persoonlijk advies.

Tips om werkstress te voorkomen

Je werkgever is wettelijk verplicht problemen met werkdruk op te lossen. Ervaar je werkdruk? Ga in gesprek voor een oplossing. Laat je niet afschepen met 'Het heeft mijn aandacht'. Werkt je baas niet mee aan een oplossing? Ga samen met collega’s, die ook werkdruk ervaren, in gesprek met je baas. Samen sta je sterker.

Door corona is het ziekteverzuim hoger dan normaal waardoor de ploegen kleiner worden. Toch moet er evenveel geoogst of geplukt worden als normaal. Dit verhoogt de druk om toch op je werk te komen, ook als je klachten hebt of in quarantaine moet. Breng je gezondheid en die van je collega’s niet in gevaar. Met de beslisboom ‘coronaklachten’ weet je wanneer je thuis moet blijven.

Je kunt de fysieke en mentale effecten van werkstress verminderen of voorkomen door tijdens je pauze te bewegen. Als het kan, kun je ook proberen gedurende de dag korte pauzes te nemen. Het helpt je stoom af te blazen, je humeur te verbeteren en in een betere conditie te komen. Een ommetje maken is goud waard.

Muziek luisteren is een goede manier om stress voor, tijdens en na je werk te verlichten. Ze noemen het niet voor niets arbeidsvitaminen. Door muziek te luisteren terwijl je ontbijt klaarmaakt, start je met een goed gevoel de dag. Heb je een lange of drukke werkdag achter de rug? Luister onderweg naar je favoriete muziek.

Plezier in het werk heeft veel voordelen: een betere gezondheid, minder ziekteverzuim en betere prestaties. Stigas heeft een paar oefeningen bedacht om stress aan te pakken. Bekijk de 15 minuten-oefeningen.

Hoge werkdruk door onveilig werk? Meld het ons! (NL, EN, PL)

Een onveilige werkomgeving kan zorgen voor meer werkdruk. Je werkgever is verplicht om te zorgen dat je veilig en gezond kunt werken. Ervaar je toch werkdruk door een onveilige werkplek? Speciaal voor de agrarische sector hebben wij een ‘Meldpunt onveilig werk’, waar je jouw onveilige situatie kan melden. Zo weten wij wat er speelt, zodat we de situatie kunnen verbeteren. Jouw melding is altijd anoniem, dus je werkgever komt er nooit achter dat jij een melding hebt gedaan. Indien je bij je melding contact wenst, neemt een bestuurder contact op over jouw melding. Samen werken we aan een veilige werkomgeving!

Meld jouw onveilige situatie bij ons meldpunt

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.