Ruim 60% Tilburgse thuisondersteuners komt moeizaam rond

Het hele systeem rond de thuisondersteuning piept en kraakt

Redactie
Door Redactie 11 mei 2023

Het merendeel van de werknemers in de Tilburgse thuisondersteuning (huishoudelijke hulpen in de thuiszorg) heeft moeite met rondkomen. Ze kunnen de vaste lasten en boodschappen niet meer betalen. Dat is de tussentijdse conclusie van een enquête waar tot nu toe 300 inwoners van Tilburg en werknemers in de Tilburgse thuisondersteuning aan mee hebben gedaan.

Hulp in de huishoudelijke ondersteuning

Kim Baudewijns, vakbondsbestuurder FNV: ‘Schokkend, maar we hadden dit ook wel verwacht. We krijgen veel telefoontjes van FNV-leden die in de thuisondersteuning werken, daar afhankelijk van zijn of van mantelzorgers die zich zorgen maken. Het hele systeem rond de thuisondersteuning piept en kraakt.’

Politiek

De FNV gaat de tussentijdse resultaten ook met de Tilburgse politiek bespreken. Baudewijns: ‘Een aantal partijen is zeer geïnteresseerd, ze zien ook dat er grote problemen zijn die opgelost moeten worden. Uit de enquête komen al een paar goede oplossingen naar voren.’

Oplossingen

Zo vinden werknemers dat er meer tijd per client moet komen. Nu staat de thuisondersteuner altijd in de haaststand. Tijd voor het belangrijke ‘babbeltje’ ontbreekt. Ook is het werk fysiek erg zwaar. Baudewijns: ‘Met minder tijdsdruk wordt het werk aantrekkelijker en trek je meer personeel aan.’ Daarvoor moet ook het salaris omhoog, vinden werknemers, cliënten en mantelzorgers. En door fysiek zwaarder werk te combineren met fysiek lichtere taken houden werknemers het beter vol. Baudewijns: ‘Dan ontstaat er misschien ook ruimte om meer uren te werken.’ 40% geeft aan dat ze niet meer uren willen werken omdat het werk dan te zwaar wordt en ze fysieke klachten krijgen.

Zorgen om wachtlijst en ondersteuning

De cliënten en mantelzorgers hebben andere zorgen dan de medewerkers in de thuiszorg. 90% van hen maakt zich zorgen om de wachtlijsten. Er worden wachttijden genoemd tot wel acht maanden. Ook geeft ruim 25% van de cliënten aan dat ze minder ondersteuning krijgen dan eigenlijk noodzakelijk is. 30% geeft aan gekort zijn op het aantal uren ondersteuning. Over het aanmeldproces is de meerderheid tevreden.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.