Gemeente zet medewerkers Geusseltbad onder druk met misleidende loonsverhoging

Zwembad blijft dicht

Door Redactie 26 augustus 2024

De gemeente Maastricht heeft stakende FNV-leden één voor één benadert met een schijnbaar aantrekkelijker individueel loonbod. De hoogte van het loonbod verschilt per werknemer. Dit bod is hetzelfde voorstel dat al drie keer door vakbond FNV is afgewezen, omdat het niet voldoet aan de eisen die de vakbond in haar ultimatum heeft gesteld. Dat de gemeente individuele medewerkers probeert te overtuigen met dit afgewezen bod vindt de FNV opmerkelijk.

Werknemers Geusseltbad met FNV in actie

‘Het is een vorm van onderhandelen die wij ten zeerste afkeuren’, zegt Ingrid Koppelman, bestuurder FNV Publiek Belang. ‘De gemeente probeert hiermee opnieuw de vakbond te passeren en te negeren, terwijl ze dondersgoed weten dat wij opkomen voor het collectieve belang van onze leden. Gelukkig hebben onze leden zich niet laten misleiden. Ze voelen zich niet serieus genomen.’

Illusie

De stakende leden weten dat de gemiddelde 30% die de wethouder Sport ook in de media heeft genoemd simpelweg onjuist en een illusie is:

- 30% is maar voor een klein aantal medewerkers mogelijk. De aangeboden loonsverhoging is voor de meeste werknemers lager: Sommigen krijgen slechts een eindejaarsuitkering, iets wat de gemeenteraad al had toegezegd.

- 30% is niet per direct en niet met terugwerkende kracht: Het betreft eindschalen, waardoor het nog vele jaren kan duren voordat dit niveau bereikt wordt.

- 30% is inclusief cao verhogingen: De loonsverhogingen volgens de cao voor zwembaden lopen tot eind 2026. In 2024 zouden onze leden slechts 3% loon erbij krijgen, terwijl de cao gemeenten een verhoging van 6% biedt. Het verschil loopt zo juist op.

Stakingen gaan door tot er een oplossing is

‘De wethouder probeert steeds dezelfde auto te verkopen aan de werknemers en steeds opnieuw te onderhandelen over de prijs’, vat Koppelman samen. ‘Maar dat is niet de auto uit ons ultimatum; op onze auto staat Maastricht Sport. Dat is cao Gemeenten. Maar de wethouder laat pensioen links liggen en sluit niet aan op het salaris van de collega’s bij Maastricht Sport.’

Zwembad blijft dicht

De FNV blijft actie voeren totdat er een eerlijke oplossing op tafel ligt. Concreet betekent dat dat de vakbond een bod verwacht dat aan de eisen voldoet. ‘We komen op voor de belangen van onze leden’, legt Koppelman uit. ‘Tot die tijd blijft het zwembad dicht. Dat is bijzonder spijtig voor Maastricht. De bal ligt nu opnieuw bij de gemeente.’

Update 30/8/2024: FNV daagt de gemeente Maastricht voor de rechter. De staking van personeel van het Geusseltbad is opgeschort.