Kunstwerk geschiedenis van de Mijnen in Heerlen

De Koelepietjes

Door Redactie 22 juli 2024

Op 27 juni 2024 is het kunstwerk Koelepietjes onthuld. Het is een kunstwerk dat verwijst naar de geschiedenis van de Mijnen in Heerlen. Kom het kunstwerk bewonderen in Heerlen.

Kunstwerk Koelepietjes in Heerlen

Koelepietjes

Op 27 juni is het kunstwerk Koelepietjes onthuld door Jordy Clemens, wethouder gemeente Heerlen, Streetart Frankey, de maker/kunstenaar en Petra Bolster, lid van het Dagelijks Bestuur van FNV

De geschiedenis van de Mijnen

Koelepietjes bestaat uit 14 kanarievogeltjes en verwijst naar de mijngeschiedenis. Kanaries werden gebruikt om het leven van de mijnwerker te beschermen. De vogeltjes zijn gevoeliger dan mensen voor de gevaarlijke gassen die diep onderin de mijn voorkwamen. Als een vogeltje omkiepte in de kooi, wisten de mijnwerkers: we moeten de mijn zo snel mogelijk verlaten!

Een kanarie met een strijdbare uitstraling

Het is een positief kunstwerk: de kanaries die in het kunstwerk verwerkt zijn, toveren een glimlach om je mond: ze zitten vrolijk op drie gespannen draden. Met een mijnwerkershelm op de kop of onder de vleugel. Eén van de kanaries is door de FNV geadopteerd’. Je herkent hem aan zijn strijdbare uitstraling.

Bekijk het kunstwerk!

Koelepietjes staat naast het FNV vakbondshuis  en het Mijnmuseum in Heerlen, een heel toepasselijke plek dus! Je bent van harte welkom om het kunstwerk te komen bewonderen in de Dr. Poelsstraat.

Koempelmentaliteit

Lokaal FNV Parkstad is van het begin af aan betrokken bij de plannen voor Koelepietjes en is blij met deze vereeuwiging van de herinnering aan het mijnverleden dat tot op de dag van vandaag zo’n grote invloed heeft op Heerlen en Parkstad. De koempelmentaliteit, de solidariteit, het elkaar helpen en de kameraadschap zijn ook in de vakbeweging belangrijk. Het heeft gezorgd voor belangrijke verworvenheden die voor werknemers ook nu nog zo belangrijk zijn! De strijd voor de positie en rechten van de werknemers is nog niet voorbij: de koempelmentaliteit leeft voor altijd voort in de FNV!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.