Boeiende expositie 100 jaar blikindustrie in Hoogeveen

in het lokale vakbondshuis Hoogeveen

Door Redactie 29 augustus 2024

De bijna 100-jarige blikindustrie in Hoogeveen staat tot 1 oktober 2024 centraal op de expositie in het FNV Vakbondshuis Hoogeveen.

Nog een jaar en dan viert de blikindustriefabriek in Hoogeveen het eeuwfeest. In juli 1925 was het bedrijf een start-up van de gemeente Hoogeveen onder de naam Drenthina. De gemeente redde hiermee de blikfabricage uit de inboedel van een failliete kistenfabriek. De blikfabriek werd in 1952 overgenomen door Thomassen & Drijver. Na diverse overnames is het sinds 2019 onderdeel van Trivium.

Tentoonstelling Blikindustrie Hoogeveen tot 1 oktober 2024

Locatie: FNV Lokaal Vakbondshuis Hoogeveen,
Schutstraat 74, 7901 EG Hoogeveen

Openingstijden: dinsdag- en donderdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur
Filmavond Blik! op 12 september om 19.30 uur

Grote werkverschaffers

Na de wereldoorlog kende Hoogeveen vier grote fabrieken: Fokker, Conservenfabriek Lucas Aardenburg (later Unilever-Iglo), Philips en Thomassen & Drijver. Alle van groot belang voor de hele regio. Van deze vier is alleen de blikfabriek een grote werkgever gebleven. In 1933 werkten er 550 mensen, 50 jaar later een dikke 700 en nu zijn er nog altijd 320 medewerkers in een 24/7 setting met volcontinudiensten. De orderportefeuille is goed gevuld.

Jeugdfabriek

De Historische Kring Hoogeveen, kaderleden Lokaal FNV Hoogeveen en Trivium stelden de tentoonstelling samen. Henk Rotensen beheert het Trivium archief en is nauw betrokken bij de tentoonstelling. Zelf begon hij in 1984 op de zogenoemde jeugdfabriek van Thomassen & Drijver. We noemen het nu training on the job: 2 jaar praktijk en theorie leren in een klas van 16 jongeren met een werk-leer-week van 32 uur. Tegen een loon van, in 1984, 732 gulden. ‘t Kon minder. Henk koos vervolgens voor de drukkerij en groeide door naar zijn huidige functie van werkvoorbereider.

‘Op de expositie gaan we dieper in op het sinds 1925 totaal veranderde productieproces,’ vertelt Henk Rotensen, ‘en dat kun je goed afleiden aan de hand van de blikken die we in de loop van de eeuw produceerden. De productie van toen kun je niet vergelijken met die van nu. Tientallen jaren maakten we blikken voor beschuit, koek, koffie, chocolade, sigaren, melkpoeder en andere levensmiddelen. Tegenwoordig concentreren we ons op blikken voor babymelk die aan de hoogste voedselveiligheidstandaard voldoen.’ Op de expositie draait een bedrijfsfilm van Trivium waar de bezoekers het huidige productieproces kunnen volgen.

Filmavond 12 september

Op donderdag 12 september organiseert Lokaal FNV Hoogeveen een filmavond over de blikfabriek met Johann Bisschop. Hij schreef het zeer informatieve boek “Blik! op een kleine 100 jaar Blikfabriek in Hoogeveen. De filmavond start om 19.30 uur.

Meer info:

Aanrader:
het rijk geïllustreerde boek van Johann Bisschop over de blikfabriek is verkrijgbaar bij de Historische Kring Hoogeveen, https://www.historischekringhoogeveen.nl/bibliotheek/monografien

Tekst: FNV regio Noord, Janwillem Compaijen
Foto blikverzameling: Chienus Lotterman