Samengestelde woorden met klimaat zijn in de mode. FNV Noord bericht in haar nieuwsbrief ‘Vestigingsklimaat faciliteert race to the bottom’. Alle klimatologische bijdragen beschouwend doemt een unieke kans op om maximaal te profiteren van de zeespiegelstijging.
Haantje in de Eerste Kamer van twijfelachtig pluimage, de heer Oplaat van de grootste fractie voert namens zijn partij het woord over de landbouwbegroting. Een van de leden informeert bij hem naar zijn nevenfuncties bij diverse belangenorganisaties voor pluimvee. Oplaat doet het af als een ‘oprisping van de Partij voor de Dieren’, zo staat in het relaas in de Volkskrant. Maar zo makkelijk komt hij er niet mee weg. GroenLinks/PvdA vraagt ook om opheldering.
In de daaropvolgende discussie over belangenverstrengeling geven Kamerleden met duikervaring aan dat ze de regels niet duidelijk vinden. ‘De Eerste Kamer en belangenverstrengeling zijn in zekere zin een pleonasme’, zo geeft de schrijver van het artikel op treffende wijze aan. Het heeft het karakter van een sociëteit waar een keer per week de senatoren elkaar treffen. En dat is leuk voor partijen wier achterban vooral uit het bedrijfsleven bestaat. In een dergelijk politiek klimaat beslist men dat het verhogen van het minimumloon niet goed is voor het vestigingsklimaat in Nederland.
Overigens kunnen we de Kamerleden die het niet goed snappen uit de brand helpen met een hele simpele oplossing van één regel met twee leestekens. Of je geeft al je nevenfuncties op, of je stapt op.
Deze associatie met het woord klimaat is de laatste tijd weer vaak in het nieuws. ‘Hoogtepunt, of beter; dieptepunt, is de geslaagde poging tot chantage door ASML. Bij een ruggengraatloze minister galmt de klank van maat nog na in de gehoorgang of ze heeft al anderhalf miljard euro uit de beurs met gemeenschapsgeld getrokken.
Van gezeur hierover kennen we vooral Shell. Als het om klimaat gaat, is wat Shell doet enorm intrigerend. Al 50 jaar weet Shell dat haar activiteiten klimaatverandering, opwarming van de aarde en stijging van de zeespiegel zullen veroorzaken. Dat je daar gewoon mee doorgaat en dan vertrekt uit Nederland om het (vestigings)klimaat is verdacht. Is de werkelijke reden dat Shell vertrekt het feit dat een groot deel van Nederland niet gewoonweg hét KLIMAAT? Is het bedrijf het zinkende schip dat Nederland heet, te verlaten? Gaan ze er van uit dat wellicht deze eeuw al meer dan de helft van het land onder water staat?
Mondjesmaat vragen steeds meer mensen zich af of het het waard is om laaggelegen Nederland koste wat het kost droog te willen houden. De enige reden om al die investeringen te doen, is om zichtbaar te maken wat de werkelijke kosten van het broeikaseffect voor ons land zijn.
Slimmer is een toekomstvisie waarbij winst uit de situatie halen is. Dit is ‘m! We geven het deel van Nederland dat met 5 meter zeespiegelstijging onder gaat lopen, op. Met de rest van Nederland, voornamelijk Oost- en Zuid-Nederland, sluiten we ons aan bij de deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen en Brabant bij België. Laten we deze beslissing direct nemen, dan kunnen we de formatiebesprekingen staken. Effectief joh. En ja, wij worden allemaal Duitsers of Belg.
We trekken er honderd jaar voor uit om al onze activiteiten en vestigingen elders in het oosten, wellicht tot bij de rivier de Elbe, op te bouwen. Geen makkelijke taak. Er zullen veel emoties zijn. Het beste is om jezelf af te vragen of Duitsland anders op termijn 17 miljoen bootvluchtelingen wil opvangen.
FNV Noord doet verslag van een opinieartikel in Trouw over een beslissing van de Eerste Kamer om de minimumlonen niet te verhogen. Dit zou niet goed zijn voor het vestigingsklimaat. Onze eerder genoemde pluimveepartij en consorten doen zichzelf te kort. Van een kale kip kun je niet plukken. Het artikel spitst zich toe op multinationals die zich alleen in een Nederland als lagelonenland willen vestigen. The race to the bottom die ze hiermee inzetten eindigt dus in de verdrinkingsdood.
Ik zou zeggen: gooi die minimumlonen omhoog en ga met de volksverhuizing aan de slag, creëer echte banen. Grijp deze kans om afscheid te nemen van de uitbuiters en zoek het hogerop. Er ontstaan geheid veel mooie kansen aan de nieuwe kust van Nederland en wellicht een Lufthansa watervliegtuigvloot op Schiphol.
Jeroen van Linge,
Lid FNV