Concreet maken van open einden in cao-afspraken UMC gestart

Door Redactie 19 december 2018

Op 12 december heeft het overleg tussen de cao-partijen concrete afspraken opgeleverd. Zo gaan we in de UMC’s lokaal afspraken maken over werkdruk.

Regeldruk

Alle overbodige kwaliteitsindicatoren en administratieve processen worden geschrapt.
Niet-verplichte kwaliteitskeurmerken worden afgeschaft.
Verplichte kwaliteitskeurmerken worden met de helft gereduceerd tijdens de looptijd van deze cao. Vóór uiterlijk 1 mei 2019 worden schrapsessies in alle UMC’s georganiseerd.

Opleiden

Het aantal opleidingsplaatsen wordt versneld uitgebreid, met bijzondere aandacht voor schaarse functies (FZO-functies) en innovatief/vernieuwend opleiden. Daarbij maken de huizen afspraken voor de korte en de langere termijn, met voor de toekomst een accent op anti-cyclisch opleiden.

Formaties

Partijen ontwikkelen een hulpmiddel dat inzicht geeft in de formatiebehoefte op de korte (planning) en langere termijn (strategische personeelsplanning). Deze tool leidt tot een goede balans tussen zorgaanbod en personele capaciteit.

Functiedifferentiatie

Vóór 1 maart 2019 vindt er overleg plaats over intensivering van taakherschikking (functiedifferentiatie en job carving). Dat is het weghalen van niet-noodzakelijke taken van medewerkers.

Generatiebeleid

In januari 2019 maken partijen in het LOAZ nadere afspraken over invulling van generatiebeleid op lokaal niveau.

Campagne Fuwavaz

Tijdens de acties voor een goede cao UMC’s hebben onze bestuurders en kaderleden veel met leden in de UMC’s gesproken. Behalve over de cao gingen de gesprekken ook vaak over het functiewaarderingssysteem in de UMC’s, FUWAVAZ.
Een veelgehoorde klacht in een aantal UMC’s was dat de functietyperingen niet meer kloppen met de feitelijke werkzaamheden. Dat kan ook consequenties hebben voor jouw beloning. Hier wil FNV wat aan gaan doen. Zie deze oproep (pdf).

De bestuurders en vakbondsfunctionarissen van de FNV wensen alle werknemers in de UMC’s fijne feestdagen toe en een gezonde en gelukkig 2019!

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.