Doodstraf van vakbondsvrouw Sharife Mohammadi van tafel

Goed nieuws uit Iran

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 25 oktober 2024

De hoogste rechtbank van Iran heeft de doodstraf van vakbondsactiviste Sharife Mohammadi ingetrokken, zo meldt de lokale media. Mohammadi, die in december 2023 werd gearresteerd, werd in juli 2024 ter dood veroordeeld door de Islamitische Revolutionaire Rechtbank van Rasht, op beschuldiging van "rebellie".

Zaak doorverwezen

Volgens haar advocaat, Amir Raisian heeft het Hooggerechtshof het vonnis herzien en de zaak doorverwezen. De campagne ter verdediging van Mohammadi reageerde met een verklaring waarin zij oproepen tot haar volledige vrijspraak en onmiddellijke vrijlating.

Mohammadi’s arrestatie kwam in een periode van verhoogde spanningen, nadat Koerdische groeperingen werden beschuldigd van betrokkenheid bij de landelijke protesten die uitbraken na de dood van Mahsa Amini in september 2022. Amini, een 22-jarige Koerdische vrouw, stierf na haar arrestatie wegens een vermeende schending van de strenge kledingvoorschriften voor vrouwen in Iran.

Internationale steun

De verdedigers van Mohammadi benadrukken dat de intrekking van de doodstraf een collectieve overwinning is van de protesten van vakbonden zoals de FNV, leraren, studenten, gepensioneerden en mensenrechtenorganisaties, zowel in Iran als internationaal.

Eis tot onvoorwaardelijke vrijlating

De actievoerders stellen echter dat de intrekking geen recht doet aan het leed dat Mohammadi en haar familie hebben geleden. Ze blijven aandringen op haar onvoorwaardelijke vrijlating en stellen dat klachten over marteling en schendingen van haar fundamentele rechten worden aangekaart in internationale fora, zoals de ILO.

Zie ook: Iran overturns death sentence of labor activist Sharifeh Mohammadi (voanews.com)

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.