FNV-voorzitter Tuur Elzinga: 'De mens staat al te lang niet centraal in het beleid'

FNV-reactie exitpoll Europese Parlementsverkiezingen

portret Jelle Reijman
Door Jelle Reijman 7 juni 2024

'De nieuwe coalitie heeft voor deze Europese verkiezingen geen meerderheid van de Nederlandse stemmers achter zich gekregen. Dat zegt iets over de Europese paragraaf uit het hoofdlijnenakkoord. Het tekent ook de permanente onvrede. De mens staat al te lang niet centraal in het beleid', zo luidt de eerste reactie van Tuur Elzinga, voorzitter FNV.

‘Er zijn meer dan genoeg internationale problemen waarin Europese samenwerking noodzakelijk is, maar veel mensen ervaren hun dagelijkse problemen dichter bij huis. Polarisatie, bestaansonzekerheid en wantrouwen nemen eerder toe dan af. Dit raakt ook de instituties en zelfs de democratie. Kiezers blijven thuis of ze stemmen soms op radicale of regelrecht antidemocratische partijen.’

‘Democratische rechten, vrijheden en zeggenschap zijn niet vanzelfsprekend. Daar moet altijd aan gewerkt worden, niet alleen bij verkiezingen. De vakbond verbindt dagelijks mensen in hun strijd voor rechten en zeggenschap op de werkvloer.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.